Vandhane og vandglas og menneske COLOURBOX552101.jpg
Billede: Colourbox

VandCenter Syd arbejder aktivt med åbenhed og transparens, så kunderne kan føle sig trygge ved at drikke vand fra hanen.

Fund af pesticider og andre problemstoffer med underlige bogstavsforkortelser i grundvandet gør helt naturligt, at flere vandkunder bliver bekymrede. Sådan lyder det fra Marianne Bjerrum Lai, der er områdechef for Kunder & Samfund i VandCenter Syd. Derfor har selskabet valgt en aktiv strategi, hvor man melder hurtigt og klart ud, hvis der fx er gjort nye fund af pesticider eller PFAS.

”Hvis kunder er bekymrede, så skal de have et svar. Det er afgørende, at kunderne har tillid til os som forsyning. Derfor skal vi have styr på tingene, og vi skal ikke putte med noget. Vores kunderådgivere bliver løbende klædt på til at svare på spørgsmål,” siger Marianne Bjerrum Lai.

Kunderådgiverne kan samtidig henvise til VandCenter Syds hjemmeside, hvor man åbent fortæller, hvad der er gjort af fund, og hvordan selskabet håndterer dem. Det er afgørende, at kunderne ved, at selskabet forholder sig til udfordringerne.

Hvis kunder er bekymrede, så skal de have et svar. Det er afgørende, at kunderne har tillid til os som forsyning. Derfor skal vi have styr på tingene, og vi skal ikke putte med noget.

Hjemmeside vigtig funktion

”Vores principper om åbenhed og transparens er forudsætningen for dialog med og forståelse fra omverdenen. Her har vores hjemmeside en afgørende funktion, da den er en vigtig kanal for både kunder og også journalister. Vi opdaterer løbende indhold om aktuelle emner og vurderer selvfølgelig fra sag til sag, hvad det giver mening at informere om for ikke at skabe unødig uro,” fortæller Marianne Bjerrum Lai.

Selskabet havde en kedelig sag med fund af stoffet DPC i 2017, hvor man midlertidigt måtte lukke to vandværker på grund af for høje koncentrationer. Der har ikke siden været sådan en sag. Men den var et godt eksempel på, hvordan man praktiserer åbenhed og transparens.

”Vi oprettede en særlig indholdsside om emnet, som stadig eksisterer og opdateres. Det er vigtigt, at vi er åbne om beslutninger og prioriteringer. Senest har der været meget fokus på PFAS i medierne, hvor vi har forklaret om situationen løbende, både på vores hjemmeside og sociale medier. Det gav anledning til at oplyse, at vi selv har analyseret for PFAS på udvalgte boringer siden 2014, og at vi ikke har fundet det i drikkevandet på vores anlæg,” siger hun.

 

Foto: VandCenter Syd. Lene Nørregaard Jensen, teknisk kunderådgiver i VandCenter Syd, deler drikkedunke ud på Vandet Dag 2023 ved drikkevandsposter i Odense med opfordring til at drikke vand fra hanen.

Kundeundersøgelser viser tillid

Generelt viser kundeundersøgelser, at der fortsat er stor tillid til drikkevandet i Odense. Selskabets kunderådgivning bliver langt fra kimet ned eller oversvømmet med mails fra nervøse kunder. Men hvis de kontakter selskabet, svarer man mundtligt og kan samtidig henvise til forklaringer på hjemmesiden.

HØR MERE PÅ ÅRSMØDET

Marianne Bjerrum Lai fra Vandcenter Syd holder sammen med Henrik Bay fra Frederiksberg Forsyning oplæg om kundernes tillid på DANVA Årsmøde.

Se programmet og tilmeld dig 

”Vi gør rigtigt meget ud af at være opdateret. Det må ikke være sådan, at folk hører noget i medierne, og der så går dage uden vi melder et ord ud. Vi ved godt, at kunderne ikke som det første hver morgen går ind og tjekker hjemmesiden, men de skal kunne få brugbar information, når de gør,” siger Marianne Bjerrum Lai.

VandCenter Syd fortæller også om, hvad de gør for at håndtere udfordringerne, både på kort og langt sigt. Fx har selskabet igangsat en indsats, hvor man renser vandet for pesticidrester i udvalgte boringer. Det betragter man dog ikke som en permanent løsning, da man fortsat lægger stor vægt på grundvandsbeskyttelse som tiltag, der skal sikre vandressourcerne i fremtiden.

”Vi overholder alle vandkvalitetskrav, så kunderne fortsat har tillid til drikkevandet. Det er vigtigt, at vi er tydelige og rettidige i vores kommunikation, og vi skal kunne forklare, at vi håndterer tingene på en måde, så folk kan stole på, at vi gør en indsats,” siger Marianne Bjerrum Lai.