Forsyningsselskaber i byer med stor vækst skal tage højde for det, når de planlægger deres investeringer. Men hvordan gør man det, når man ikke kan vide, hvor længe festen varer? Vi har talt med to mellemstore provinsbyer om deres overvejelser.
Jesper WithDet har været et chok for Ringsted på Midtsjælland, at byens absolut største virksomhed gennem mange år – svineslagteriet Danish Crown med 900 arbejdspladser – for nylig har måttet lukke. Heldigvis for de berørte arbejdspladser, kommunen og forsyningsselskabet sker det i en tid, hvor byen vokser. En ny businesspark er blevet etableret på barmark for bare tre år siden, og flere virksomheder er kommet til. Antallet af indbyggere vokser hvert år.
For at planlægge og styre sine investeringer har Ringsted Forsyning navigeret efter en spildevandsplan fra 2005, der som følge af udviklingen er blevet opdateret i 2024 og nu gælder frem til 2043. Her er nye boligområder, businesspark og omkringliggende landsbyer, som også vokser, kommet med. Den navigerer selskabet nu efter i tæt samarbejde med kommunen.
”Kommunen udstykker både private og offentlige arealer, og i takt med byggemodningen etablerer vi ledningsnet for vand, spildevand og varme. En byggemodning må ikke give problemer, så der skal være kapacitet til stede i ledningsnettet. Man har taget et aktivt valg i Ringsted om, at vi skal foretage separatkloakering overalt. Vi har allerede afsluttet 90 % af fællessystemet i Ringsted centrum,” siger Janne Hansen, der er direktør i Ringsted Forsyning.
Da Ringsted Centralrenseanlæg blev etableret, byggede man det i samarbejde med Danish Crown med en kapacitet på 142.000 PE. Det var en planlagt investering, som var nødvendig med en virksomhed af Danish Crowns karakter og størrelse. Den kapacitet er der nu ikke længere brug for, men lukningen giver plads til, at byen kan vokse uden problemer. Samtidig har man effektiviseret før 2007 ved at nedlægge flere små renseanlæg, så al spildevand – bortset fra to mindre renseanlæg - føres til centralrenseanlægget.
Klimatilpasning er også en af de langsigtede investeringer, som kan give hovedbrud. Foreløbig har Ringsted Forsyning gennemført tre store klimaprojekter, og man er i gang med et fjerde ved Ringsted Station, der ligger lavt i terrænet. Byen er knudepunkt for togtransport på Sjælland, man har fået ny togstation og med elektrificeringen af jernbanen til København, tager turen nu under 30 min. Det vurderes at spille en rolle i forbindelse med byens vækst, da man får mange tilflyttere fra Storkøbenhavn.
Sammen med separatkloakeringen har Ringsted Forsyning planlagt og etableret 225.000 m3 regnvandsbassiner og flere kommer til - herunder helhedsplanen for Ringsted Å. Det er ganske meget for en by af Ringsteds størrelse (36.000 indbyggere).
”Vi har forberedt os på, hvad der kan komme. Vi har også fået udarbejdet et klimaregnskab med henblik på at blive klimaneutral. Det indgår i vores planlægning. Samtidig kigger vi på investeringer i teknologi som effektiviserer og gør vores drift bæredygtig. Der er etableret solceller på de tre renseanlæg, genanvendelse af varme fra centralrenseanlægget til rumopvarmning, bedre styring af beluftning for metan og lattergas og muligheder for overrisling af arealer før udledning til recipienter. Da vi ligger på Midtsjælland er recipienterne søer og vandløb, så vi har skrappe rensekrav. Vi kigger også på udfordringer med højtstående grundvand, som skal lægges ind i vores fremtidige investeringer,” siger Janne Hansen.
Også Horsens (63.000 indbyggere) har været i vækst med stor udbygning i de seneste 5 år. Det har udfordret langtidsplanlægningen. Væksten er dog gået næsten i stå, og i 2024 har der pludselig næsten ingen byggemodninger været og dermed ingen tilslutningsbidrag. Den pludselige nedgang har overrasket lidt, men har til gengæld givet Samn Forsyning bedre mulighed for at tage sig af andre vigtige opgaver.
”Vi har skullet projektere hurtigt, fordi bygherrerne har stået og ventet. Det har givet meget pressede tidsplaner hos os og udskydelse af andre projekter,” siger Christina Skipper Ravn, der er chef for projektafdelingen i Samn Forsyning.
Investeringsloftet betyder, at vi må være innovative og tænke ud af boksen, så vi udnytter de penge, vi har
Christina Skipper Ravn, Projektchef, Samn ForsyningSet i det lange perspektiv har selskabet løbende budgetteret med og foretaget separatkloakering i centrale bydele og i alle nye boligområder. Samtidig har man lagt en plan for, hvordan antallet af overløb skal reduceres betydeligt over de kommende år. Nogle kan fjernes via separatkloakering og bedre styring men langt fra alle. Derfor er en række overløb blevet udpeget og prioriteret, så man får mest miljø for pengene. Man afkobler arealer, erstatter de dårligste ledninger og etablerer underjordiske buffersystemer. LAR-løsninger indgår også i indsatsen.
For at få ledningsnettet til at holde længst muligt og overholde selskabets serviceniveau, er man i gang med at implementere Re-habit-programmet. Det hjælper med at udpege, hvilke ledninger der skal fornyes ud fra nogle fastsatte parametre og peger på investeringsbehovet for at bevare tilstanden af ledningsnettet.
”Vi har mange ledninger fra en periode – 1960´erne - hvor betonkvaliteten ikke var så god. Godt nok opererer vi med 75 års levetid, men det gælder desværre ikke altid. Her vil vi bruge Re-habit til at styre investeringsbehov og tids- plan, så vi opretholder god tilstand på ledningerne i jorden”, siger Christina Skipper Ravn.
Befolkningstilvæksten har ikke givet de store udfordringer i forhold til håndteringen af spildevandet, fordi selskabet laver separat-kloakering i nye boligområder. Kapaciteten i ledningsnet og på renseanlæg er derfor foreløbig stor nok. Klimaforandringer og uvedkommende vand påvirker til gengæld kapaciteten. Man har på det seneste oplevet stigende udfordringer, som man arbejder målrettet med at få løst. Implementeringen af flere indsatser er i gang for at reducere udfordringerne og skabe yderligere kapacitet på renseanlægget.
”Vi er bl.a. ved at få etableret et nyt ristebygværk, som er færdigt i foråret 2025 og er også i gang med et tungslams-projekt, som begge vil bidrage til at øge kapaciteten på Horsens renseanlæg. Derudover har vi igangsat flere forskellige indsatser i oplandet - som strømpeforing og frakobling af dræn – for at aflaste systemet,” siger hun.
Endelig er man begrænset af investeringsloftet, der er fastsat af Forsyningssekretariatet. Selskabet kan ikke foretage alle de investeringer, man gerne vil, indenfor den årrække man finder nødvendig.
”Det gør, at vi må være innovative og tænke ud af boksen, så vi udnytter de penge, vi har. Og det synes jeg vi er gode til. Men det betyder, at nogle ting må vente,” siger Christina Skipper Ravn.
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018