Arbejdslivsforsker opdeler arbejdslivet i fem faser. I hver fase er det bestemte arbejdsforhold, der bedst understøtter tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere.
Regner HansenAlle ansatte er ikke skabt ens, når det gælder forventninger, ønsker og krav til deres arbejdsplads.
Meget afhænger af, hvor i arbejdslivet et menneske befinder sig. Dette aspekt kan det være formålstjenligt for organisationer, herunder vandselskaber, at være opmærksom på i deres bestræbelser på at tiltrække og fastholde medarbejdere. Det konstaterer Henrik Lambrecht Lund, som er lektor på Center for Arbejdslivsforskning på Roskilde Universitet. Han forsker i det psykosociale arbejdsmiljø og arbejdslivets kvalitet. Henrik Lambrecht Lund fremhæver som generelle prioriteringer fleksible arbejdstider, mulighed for indflydelse samt faglig udvikling gennem efter- og videreuddannelse.
Lønnens størrelse har mindre betydning, end mange tror, vurderer han. Undtagelsen er nyuddannede, hvis de har mange job at vælge mellem. Med hensyn til rekruttering mener han, at vandsektoren har det fortrin, at mange mennesker i disse år - og ikke mindst unge er optaget af relaterede områder såsom miljø og klima. Og ellers opdeler Henrik Lambrecht Lundarbejdslivet i fem faser. Herunder er hans beskrivelse, som inkluderer gode råd til ledelser.
Nyuddannede, som typisk er i 20’rne, ser deres første arbejdsplads som et anslag til arbejdslivet.
Nyuddannede, som typisk er i 20’erne, ser deres første arbejdsplads som et anslag til arbejdslivet. De er meget fokuseret på at få en god start på karrieren og etablere sig uden at blive udsat for et ”praksischok”. Mange arbejdspladser foretager en onboarding, hvor hovedformålet er at sluse den nye, unge medarbejder ind, så vedkommende hurtigt bliver en produktiv arbejdskraft. I stedet er anbefalingen tålmodighed og ”god, gammeldags sidemandsoplæring”.
Den erfarne medarbejder, som står for oplæringen, skal have afsat arbejdstid til oplæringen. Især på arbejdspladser, hvor der er en kløft mellem, hvad unge har lært under uddannelsen, og hvad behovet er i organisationen, er denne form for sparring fornuftig. Medarbejdere, som ikke er helt nye, men stadig er unge og søgende, befinder sig i en særlig fase. De er typisk omkring 30. Nogle af disse medarbejdere vil have en længsel efter at realisere andre sider af sig selv end uddannelse og arbejdskarriere. For eksempel en dannelsesrejse i bred forstand. Her kan arbejdspladsen med fordel lave rum til orlov. Ræsonnementet er, at medarbejderen næppe smutter, men højst sandsynligt vender tilbage og endda med mere læring i bagagen.
Dette gælder blandt andet Sebastian som har fået øjnene op for et job i vandsektoren.
Nogle af disse medarbejdere vil have en længsel efter at realisere andre sider af sig selv end uddannelse og arbejdskarriere.
Arbejdslivet blandt medarbejdere med børnefamilie kan opdeles i to faser: Ansatte, som er fra omkring 30 til tidligt i 40’rne og har mindre børn, og ansatte fra tidligt i 40’rne til 55-60 med større børn.
Mange i denne fase af arbejdslivet føler, at de aldrig har helt fri.
Medarbejdere med småbørnsfamilie sætter det højt at få en fleksibel arbejdstid og - for nogles vedkommende - nedsat tid i en periode. Formålet er at opnå en god work-life-balance og opfylde målene både på arbejdet og i familien. Men selv hvis fleksibiliteten bliver imødekommet, føler mange i denne fase af arbejdslivet, at de aldrig har helt fri.
Kognitivt bliver de aldrig restitueret. Det giver en udfordring i forhold til trivslen. Medarbejdere med manuelt arbejde har sjældent samme mulighed, idet de er bundet til faste arbejdstider. Hvis en arbejdsplads skal lykkes med at begunstige ansatte med småbørnsfamilie, skal der laves en struktur for det.
Er ofte en kernearbejdskraft. Men der kræves tit meget af dem, og det er ofte dem, der er mest stressede.
For ellers er der en risiko for, at ansatte med familie med større børn, den efterfølgende fase i arbejdslivet, belastes unødigt. Denne gruppe på typisk mellem midt i 40’erne og sidst i 50’erne er en kernearbejdskraft.
Men der kræves tit meget af dem, og det er ofte dem, der er mest stressede. Enkelte medarbejdere i denne fase kan have brug for særordninger for at bistå deres store børn, hvis børnene er i mistrivsel. Man siger jo: Små børn, små problemer, store børn, store problemer.
I denne fase af arbejdslivet ses den største diversitet af ønsker, hvor nogle vil arbejde derudaf og andre vil trappe ned.
Medarbejdere fra omkring 60 og ældre er også dygtige og stabile. Det er i denne fase af arbejdslivet, at der er den største diversitet af ønsker. Nogle vil gerne arbejde derudaf, og det gælder udpræget vidensarbejdere. Andre ønskerat trappe ned eller gå på pension. Det sidste ses mere hyppigt blandt ansatte med overvejende fysisk arbejde, og det bør der være forståelse for. De skal kunne gå på pension uden at være nedslidte. Også her bør arbejdspladsen have en struktur på plads, der favner de forskellige muligheder.
Ledelsen kan gennem MUS-samtaler afklare, hvad den enkelte seniormedarbejder foretrækker. Faktisk er MUS-samtaler mere vigtige blandt ældre ansatte end blandt unge. Der er størst perspektiv i at forsøge at fastholde ældre vidensarbejdere. Her skal ledelsen være nysgerrig efter, hvad der skal til. Tilbuddet skal kunne friste, når det sammenholdes med alternativerne - at dyrke hobbies, passe børnebørn eller frivilligt arbejde. Læg hertil, at mange ældre har en god økonomi.
Det vigtigste er, at seniormedarbejdere ikke bliver parkeret. Mange føler sig stigmatiseret. Der kan være en usagt holdning om, at de gamle skal give plads til, at der kan ansættes yngre kræfter. De ældre medarbejdere ønsker at bidrage med deres erfaring, de er parat til at lære nyt, men de vil også gerne have anerkendelse for deres bidrag.
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018