Det handler om meget mere end løn. Samn Forsyning, DIN Forsyning og Envafors har alle fokus på en god indslusning af unge medarbejdere, en smidig work-life-balance for ansatte med børnefamilie og en adgang til nedsat tid for seniorer. Hvortil kommer kompetenceudvikling for samtlige i organisationen. Det overordnede mål er trivsel.
Regner HansenAlex Pedersen, administrerende direktør i Samn Forsyning: ”Vi tænker meget over, hvordan vi kan gøre det attraktivt for kommende generationer at være ansat hos os. Vi ved, at vi sjældent er lønførende, men vi kan tilbyde en kultur på arbejdspladsen, der stimulerer til god trivsel, kreativitet og samarbejde. Her er vores fleksible arbejdsmodel et væsentligt initiativ. Man skal som ansat selvfølgelig arbejde de timer, man får løn for, og løse de opgaver, man står med. Men der er meget selvbestemmelse med hensyn til, hvornår man udfører arbejdet, og om man gør det her eller derhjemme selvfølgelig under forudsætning af, at det ikke går ud over andre. I vores rekruttering slår vi også på, at vi er en grøn arbejdsplads, som løser en samfundsmæssig opgave og desuden har aktiviteter, der er forbundet med miljø og klima.
Vi fremhæver, at der er mulighed for at udvikle sig i jobbet. Vi har et strategisk mål om at bruge en fast andel af lønpuljen på kompetenceudvikling. Vi forsøger at arbejde tværfagligt, hvilket skal medvirke til, at alle medarbejdere opfatter os som én virksomhed. Vi gennemfører jævnligt udviklings- og trivselssamtaler med medarbejderne og har trivselsundersøgelser. Desuden har vi løbende seniorsamtaler, når medarbejderne har alderen til det. Vi forsøger at imødekomme ønskerne, og vi gør meget for at fastholde medarbejdere med meget erfaring. Vi har er par stykker, som er over 75 år. Men vi skal også huske på, at aftaler med seniorer samtidig skal give værdi for virksomheden og hænge sammen med opgaven. Og vi kan desværre ikke gøre alt for alle.” Samn Forsyning er et forsyningsselskab, som håndterer spildevand i Odder og Horsens Kommune plus leverer størstedelen af Horsens Kommunes drikkevand. Der er cirka 100 ansatte.
Steen Lindhardt, direktør i Envafors: ”Vi forsøger at gøre os interessante for kommende generationer og byder os til som et uddannelsessted og fremtidig arbejdsplads. Vi synliggør os over for unge blandt andet på uddannelsesinstitutionerne og på jobmesser, og vi ansætter en del elever indenfor mange forskellige uddannelsesgrene. Når vi har spurgt vores nuværende ansatte, hvad der skal til for at tiltrække og fastholde medarbejdere, nævner de god work-life-balance, mulighed for udvikling af kompetencer og naturligvis en passende løn i forhold hertil.
Vi er opmærksomme på, at medarbejderne får tilstrækkelig kompetenceudvikling, hvorfor vi har et strategisk mål om mindst 10 kursusdage pr. medarbejder pr. år. Da vi ønsker at vores medarbejdere trives godt og har den gode work-life balance, tilbyder vi flextid og giver mulighed for hjemmearbejdsdage op til to dage om ugen, hvor det er muligt i forhold til opgaverne, og så er det jo også kollegiale hensyn at tage. Vi lever i en tid med meget arbejdspres i form af mange nye opgaver og med særlige krav til løsning af de samfundskritiske opgaver inden for klima- og miljøområdet. Dette stiller krav til vores medarbejdere og deres kompetencer, hvilket vi søger at understøtte og balancere i forhold til privatlivet.
For seniorerne er der plads til at vi kan tilpasse deres opgaver og organisationen, så de kan fortsætte på nedsat tid, hvis de ønsker det. Derved kan vi samtidig drage fordel af deres viden og erfaring og sørge for at de giver deres viden videre til dem, der kommer efter. For mange medarbejdere er lønnen en vigtig del, men det, der virkelig vægter, er, at vi fremstår som en arbejdsplads med høj trivsel, glæde og motiverede kollegaer, og et sted, som de ansatte er stolte af.”, Envafors er et forsyningsselskab, som står for drikkevand, spildevand og elforsyning i Næstved Kommune og desuden varetager fjernvarme og gadelys i Slagelse Kommune. Der er cirka 200 ansatte. Envafors blev etableret i maj 2022 som et fælles serviceselskab for SK Forsyning i Slagelse Kommune og NK-Forsyning i Næstved Kommune.
Jesper Paarup, HR-partner i DIN Forsyning: ”Det er ingen hemmelighed, at vi står over for et generationsskifte. Vi ønsker at facilitere skiftet med diversitet og rummelighed. Vi prioriterer, at unge får en god onboarding. De unge har måske ikke erfaringer, når de ankommer, men vi oplærer dem. Ældre medarbejdere optræder her ofte i en mentorrolle. Seniorerne elsker at tage hånd om de unge og at få transporteret deres egen viden over i de nye medarbejdere. Vi forsøger også at gøre os attraktive over for unge gennem vores faglige og sociale fællesskab for medarbejdere op til 30 års-alderen. Ung Forsyning hedder denne forening hos os, og den er drevet af unge, og det er frivilligt at deltage.
Der er selvfølgelig også unge, der tænder på at vandsektoren har miljø- og klimaaktiviteter, men på den anden side er der mange andre virksomheder i det forvandlede Esbjerg, der er knyttet til bæredygtighedsdagsordenen. Når det gælder medarbejdere med børnefamilie, har vi været rigtig gode til at tilbyde flextid og hjemmearbejde. Stort set alle ansatte har den mulighed, og det kommer til at indgå i vores kommende menneske- og kulturstrategi om at være en god forsyningsmedarbejder. Vi er ikke lønførende, men det er heller ikke afgørende. Vi sætter trivsel meget højt - samarbejde og fællesskab. Dette er for os det meningsfyldte arbejdsliv. Vi har en meget aktiv personaleforening, som laver et imponerende stykke arbejde.
Vi har også gode tilbud om efteruddannelse. For seniorerne har vi en seniorordning, der skal sikre, at de sidste år i arbejdslivet bliver gode og foregår på en inkluderende arbejdsplads. Der er mulighed for nedsat tid og begrænsede opgaver - selvfølgelig med en løn, der svarer til det. I flere tilfælde koordinerer vi også med offentlige seniorordninger.” DIN Forsyning er et af landets største multiforsyningsselskaber. Selskabet leverer vand og varme samt håndterer spildevand i størstedelen af Esbjerg og Varde Kommune - og står desuden for affald og genbrug i Varde Kommune. Der er cirka 280 medarbejdere.
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018