
Hillerød Forsyning deltager i Science Day-initiativet og giver børn i de ældste skoleklasser praktisk erfaring med arbejdsfunktioner på et avanceret renseanlæg. Formålet er at få flere børn og unge til at interessere sig for naturvidenskab. Eleverne oplever samtidig et job i en forsyning som en mulig karrierevej.
Regner HansenVi vil gerne gøre det mere tilgængeligt og mere synligt, hvad vi laver, hvordan vi gør det, og hvilke fagligheder der skal til.” Sådan forklarer Marianne Juhl motivet hos Hillerød Forsyning til at tilbyde at være vært for en flok elever fra 8., 9. og 10. klasse i folke- skoler i Hillerød Kommune en hel dag. Der er tale om den såkaldte Science Day, der foregår over hele landet, og som bringer børn og unge tæt på naturvidenskab og teknik i praksis. I år er der 62 arrangementer med i alt 3.500 elever. ”Der er forskel på at få noget forklaret i et klasseværelse og så at prøve at gøre det selv ude i virkeligheden,” siger Marianne Juhl, som har titel af formidlings- og udviklingskonsulent i Hillerød Forsyning. Science Day bliver koordineret af nonprofit-organisationen Naturvidenskabernes Hus, som DANVA er medlem af. Peter Underlin, direktør i Hillerød For- syning, beretter, at det er blevet sværere at skaffe tilstrækkeligt med kvalificerede ansøgere til STEM-job. ”Vi skal have nye kræfter ind udefra. At arbejde i forsyninger lyder måske ikke særlig sexet, så vi skal være bedre til at fortælle, hvor- dan vi udfører en central samfundsfunktion,” siger Peter Underlin.
Programmet for Science Day hos Hillerød For- syning er delt i to. Først får eleverne en præsentation af spildevandsrensning og besøger det avancerede overdækkede anlæg HCR Syd, som skal kunne rense til fjerde rensetrin - det vil blandt andet sige medicinrester. Eleverne gør sig efterfølgende erfaringer med at rense. ”De laver et praktisk filtreringsforsøg med spildevand, som vi har ’konstrueret’. De prøver desuden selv at efterligne en rensning til fjerde rensetrin,” fortæller Marianne Juhl. Efter frokost bliver eleverne ført ud i nær- området. Her laver de prøvetagning i et vand- løb, som der bliver udledt renset spildevand til. ”Vi vil gerne vise forbindelsen mellem, hvad anlægget udretter, og hvad der sker i naturen,” oplyser Marianne Juhl.
Der er forskel på at få noget forklaret i et klasseværelse og så at prøve at gøre det selv ude i virkeligheden.
Marianne Juhl, formidlings- og udviklingskonsulent i Hillerød ForsyningForuden Marianne Juhl, som er biolog, delta- ger en kemiingeniør, en laborant og yderlige en biolog fra Hillerød Forsyning i Science Day. ”På den måde kan vi demonstrere, hvor- dan forskellige fagligheder arbejder med for- skellige aspekter af vores overordnede opgave. Alle har en naturvidenskabelig baggrund,” siger Marianne Juhl. ”Og så fortæller vi også eleverne, hvad der har drevet os til vores uddannelse og vores fag. For os alle gælder, at vi har ønsket at blive klogere på væsentlige udfordringer i verden, og vi vil gerne være med til at løse dem. Men hvordan vi gør det, er forskelligt,” siger Marianne Juhl, som også har ansvaret for Hillerød Forsynings skoletjeneste.
Deltag i Science Day 2026
Interesseret?
Læs mere på danva.dk/scienceday2026
Naturvidenskabernes Hus blev etableret for at inspirere flere børn og unge til at vælge tekniske og naturvidenskabelige uddannelser, da der er en øget mangel på STEM-uddannede på arbejdsmarkedet. Det fortæller Rikke Storm Pedersen, projektleder i Naturvidenskabernes Hus. Hun oplyser, at der er tre dogmeregler for organisationens virke, der foruden Science Day omfatter blandt andet Naturfagsmaraton for 5.-6. klasse om opgaveløsning. Dogmereglerne er: Eleverne skal møde rollemodeller, de skal lære om vejen til uddannelse og job, og de skal gøre sig erfaring med naturvidenskab i praksis. ”Vi vil vise, at naturvidenskab er for alle. Vi vil bryde de stereotype forestillinger ned. Derfor lægger vi meget vægt på, at eleverne på Science Day møder en divers sammensætning af medarbejdere med hensyn til køn, uddannelse, social baggrund, etnicitet og andet. De bedste løsninger laves, når forskellige typer er samlet om det,” siger Rikke Storm Pedersen.
Men virker Science Day? ”Den faktiske effekt er langsigtet,” konstaterer Rikke Storm Pedersen. Men de umiddelbare reaktioner er endog meget positive, oplyser hun. Evalueringer i 2024 viser, at langt hovedparten af eleverne havde en god oplevelse af selve dagen (89 pro- cent), fik ny viden på området (77 procent) og blev mere åbne over for naturvidenskab og teknik (65 procent). Tendensen er endnu stærkere blandt lærerne. Næsten ni ud af 10 lærere fik mere lyst til at samarbejde med virksomheder i undervisningen. Rikke Storm Pedersen opfordrer DAN- VA-medlemmer til at engagere sig i Science Day. ”Vi vil gerne nå endnu bredere ud. Vi står klar til at hjælpe med næsten færdige programmer,” siger Rikke Storm Pedersen.