
I det nye kontrolsystem er bagatelgrænsen ifølge ØR-bekendtgørelsen fastsat til 3% af den økonomiske ramme, men det har været uklart, om de 3% skulle udregnes pba. af det kontrolleredes års økonomiske ramme eller opkrævningsret, der også indeholder de tillæg, der bliver godkendt samtidig med at kontrollen foretages.
Morten Karstein JensenI de udmeldte økonomiske rammer for 2026 er differencesaldoen for 2025 (resultatet af kontrollen med de økonomiske rammer for 2024) opgjort i Kapital 2. Bagatelgrænsen er imidlertid ikke opgjort, og det fremgår heller ikke af afgørelserne om det enkelte selskab har overskredet bagatelgrænsen eller ej. Dermed kan selskaber stå i den situation, at en overskridelse af bagatelgrænsen afhænger af om de 3% udregnes pba. af den økonomiske ramme for 2024 eller opkrævningsretten for 2024.
DANVA tog derfor i september kontakt til Vandsektortilsynet for at få en afklaring, og kan nu informere om, at bagatelgrænsen skal udregnes som 3% af årets opkrævningsret. Dvs. at den opgjorte differencesaldo for 2025 ikke må overstige 3% af summen af den udmeldte økonomiske ramme for 2024 og nye godkendte tillæg for omkostninger i 2024. Det enkelte vandselskab skal selv stå for at udregne bagatelgrænsen og opgøre om den er overskrevet. De nødvendige tal kan findes i Kapital 2 i afgørelsen om den økonomiske ramme for 2026 eller i Fane 2 i det medfølgende Bilag A.