CSRD-direktivet er vedtaget for at skubbe EU´s virksomheder i retning af bæredygtighed. Derfor er det hensigten, at virksomhederne får koblet deres bæredygtighedsstrategi sammen med forretningsstrategien. Det fortæller Birgitte Mogensen fra DANVAs bestyrelse.
Jesper WithMange af de virksomheder, der hidtil har arbejdet med afrapportering omkring bæredygtighed, har primært arbejdet med beregning og afrapportering af deres miljø- og klimapåvirkning. Det sociale spor og ledelsessporet har fyldt mindre. Men nu er ESG-rapporteringen blevet prioriteret i ny EU-lovgivning. Det medfører, at såvel miljø/klima(E) som det sociale (S) og ledelsesmæssige (G) skal højere op på agendaen i europæiske virksomheder. Birgitte Mogensen, bestyrelsesmedlem i VandCenter Syd og DANVA, forventer derfor, at virksomhederne kommer til at bruge mere tid på det sociale og det ledelsesmæssige fremover.
”Det vigtigste er, at bæredygtighed kommer ind i topledelsen – både i bestyrelse og direktion – så det ligger på samme niveau som forretningen. Hidtil er bæredygtighed primært blevet set alene i linjefunktioner, men nu skal området ind og ligge i selve forretningsstrategien. For at nå dertil, bliver virksomhederne pålagt at fortælle, hvordan de organiserer sig, og hvordan de arbejder. En virksomhed skal derfor rapportere, om den har incitament programmer for topledelsen, så den bl.a. honoreres for at bringe bæredygtighedsstrategi op på niveau med forretningsstrategi,” siger Birgitte Mogensen.
Det vigtigste er, at bæredygtighed kommer ind i topledelsen – både i bestyrelse og direktion – så det ligger på samme niveau som forretningen
Birgitte MorgensenDe nye rapporteringskrav er fastsat i European Sustainability Reporting Standards (ESRS), der blev vedtaget af EU i juli 2023 med ikrafttrædelse 1. januar 2024. ESRS er rapporteringsstandarder, der dikterer, hvad man skal gøre, for at overholde CSRD-kravene.
Ledelses-sporet i ESG-rapporteringen er grundlæggende i forhold til at bringe bæredygtighed op i topledelsen, forklarer Birgitte Mogensen. Der er to spor, der specifikt vedrører ledelse (Governance). Det første ESG-ledelsesspor ”bor” i den generelle standard, der hedder ESRS 2. Den omhandler bl.a. strategisk ledelse og går på, hvordan man sikrer, at væsentlige bæredygtighedsområder er integreret i virksomhedens forretningsstrategi, hvordan bestyrelsen bliver engageret, og hvordan man identificerer, hvad der er væsentligt og dermed prioriterer.
Det andet ESG-ledelsesspor bor i den emnestandard, der hedder G1, og som vedrører Business Conduct. Her er fokus mere specifikke ledelsesemner såsom virksomhedskultur, bestikkelse, betalingsfrister, lobbyisme.
Vandselskaber, der bliver omfattet af afrapporteringskravet, skal først have fokus på væsentlighed - eller rettere dobbelt væsentlighed - for der er to veje. For det første: Hvad er deres væsentligste indvirkninger på samfund og klode på kort, mellemlang og lang sigt? For det andet: Hvad er deres væsentligste risici og forretningsmuligheder set i et bæredygtighedsperspektiv?
Mens det er hovedreglen, at virksomheder som resultat af væsentlighedsanalysen vælger til, hvad der skal med af områder i deres rapportering, så er det omvendt med klimaområdet. Her skal en virksomhed forklare, hvad begrundelsen måtte være for, at man IKKE nu eller i et fremadrettet sigte finder, at klima er eller bliver uvæsentligt for virksomheden.
”Det er helt urealistisk for virksomheder i vandsektoren. Så selv om man nu skal rapportere på både det sociale og ledelsesmæssige, som dermed prioriteres højere end hidtil, så fylder det grønne fortsat mest, når det kommer til stykket. Og det er vel ikke så underligt, for det er der, man har den store volumen – klimapåvirkning og klimatilpasning. Prioriterer man S og glemmer E, så har vi huller. Vi er nødt til at prioritere E højest,” siger hun og fortsætter:
”Jeg er helt overbevist om, at alle danske vandselskaber vil arbejde solen sort på klimaområdet. Der er dog et MEN: de kan faktisk ikke. Den danske regulering blokerer for en stor del af de tiltag, som de kunne foretage sig, for at mindske klimapåvirkning og arbejde hen mod CO2-neutralitet. Og det er jo rigtig ærgerligt, at manglende modernisering af vandsektorloven nu får negativ effekt på selskabernes muligheder for at være med på den her rejse,” siger Birgitte Mogensen.
Det sociale spor handler om medarbejdere og mennesker i virksomhedens værdikæde. Det rummer fire standarder:
Standard S1 om virksomhedens egne medarbejdere er omfattende med mange målepunkter, der vedrører arbejdsmiljø, trivsel, ligestilling og mangfoldighed. Meget vil dog være kendt for virksomhederne i forvejen.
I standard S2 følger ansatte udenfor selve virksomheden - både opstrøms og nedstrøms. Det handler bl.a. om arbejdstager- og menneskerettigheder og social dumping. Rapporteringskravet kalder på nye måder at se på medarbejderforhold i værdikæden på.
”Det er sværere at få bestemmende indflydelse her, fordi virksomhedens magt og kraft til at gøre noget jo bliver mindre, når man er ude hos andre virksomheder i værdikæden. Samarbejder bliver det stærke nye sort. Hvor er komponenter produceret? Under hvilke arbejdsforhold? Under brud med menneskerettigheder?
Erfaringen viser, at det kan være en udfordring at finde troværdig information om arbejdsforhold og produktion i fjerne lande, som også kan dokumenteres. Her kunne vandselskaber med samme underleverandører og med fælles interesser med fordel gå i tale i fællesskab med samme leverandører,” siger Birgitte Mogensen.
Hun forventer ikke, at S3 og S4 vil give de store udfordringer for vandselskaberne. Samspil med lokalsamfundet og slutbrugere ligger midt på bordet, for det gør man i forvejen.
Hun har selvfølgelig hørt røster om, at CSRD-afrapporteringen ser tung og tidskrævende ud. Hun mener dog, at man skal se anderledes på det, for hvornår er noget tungt, hvis det er en ny mulighed?
”GDPR virkede tungt, da det blev indført. Det samme kan man sige om byspildevandsdirektivet. Men de gør begge noget godt for virksomheder og samfund. Jeg synes, man skal se forandringen som noget positivt og sige, at det her er en mulighed for at drive ens virksomhed i en bæredygtig retning. Ja, måske skal der tilføres flere ressourcer til området, men det kan gøres over nogle år,” siger Birgitte Mogensen.
Artiklen er udgivet i DANSKVAND oktober under temaet:
"Det bæredygtige vandselskab"
Læs DANSKVAND her
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018