EU-Kommissionen foreslår i udkast til Byspildevandsdirektivet, at der senest i 2035 vil være krav om, at et 4. rensetrin indføres på større renseanlæg for at fjerne særligt genstridige miljøfarlige stoffer. De stoffer, som EU har udpeget i første omgang, stammer stort set alle fra medicinrester. Flere forsyningsselskaber, der dækker områder med supersygehuse, har allerede afprøvet og vurderet forskellige teknologier, der skal få dem i mål.
Jesper WithByspildevandsdirektivets liste over miljøfarlige stoffer, der i fremtiden skal renses for, stammer stort set alle fra medicinrester. Derfor er det dem, som forsyningsselskaberne i første omgang sætter sig for at bekæmpe. 8-10 stoffer er foreløbig udpeget som særligt genstridige.
Der er afprøvet to primære løsninger i Danmark. Den ene er en biologisk add-on løsning, som Krüger har udviklet, og som Herning Vand har afprøvet. Den anden løsning er forskellige varianter af ozonering - oftest i kombination med aktiv kul. SUEZ Danmark har i et pilotprojekt afprøvet flerpunkts ozonering i kombination med aktiv kul-behandling på renseanlægget i Brædstrup, der hører under Samn Forsyning.
”Anlægget i Brædstrup fjernede 93 pct. af knap 40 udvalgte miljøfremmede stoffer med ozon eller aktiv kul pulver doseret direkte i renseanlægget. Vores analyser fandt, at rigtig mange af de stoffer, der stammer fra medicinrester, findes i spildevandet i en lille provinsby uden sygehus som Brædstrup. Det viser, at en stor del af medicineringen foregår hjemme i privaten, men vores teknologi fungerer, uanset om den etableres på et sygehus eller et kommunalt renseanlæg,” siger Nana Wirenfeldt Jensen, der er application specialist i SUEZ Danmark.
Løsningen implementeres nu permanent hos KLAR Forsyning på Køge-egnens renseanlæg i forbindelse med MUDP fyrtårnsprojektet CERO MP.
Hos Herning Vand har man i flere år afprøvet renseløsningen eXenoTM, der er udviklet af Krüger. Den har været installeret i mindre skala i det såkaldte MEREFF projekt, hvor den afsluttende rapport har dokumenteret, at der på renseanlægget kan renses op til 93% af de miljøfarlige stoffer ved biologisk rensning.
”Derfor tror vi på løsningen. Målet er fuld skala implementering af eXenoTM-teknologien. Vi har indgået en partnerskabsaftale med Regionshospitalet Gødstrup, hvor aftalen er, at vi renser sygehusets spildevand hos os. Vi går nu i gang med en målekampagne, hvor vi måler for stofferne dels på spildevandsstrømmen fra Gødstrup, dels på det øvrige spildevand. Vi skal vise, at vi fjerner en mindst lige så stor del af de udpegede stoffer centralt, som vi ville have gjort ved kilden (sygehuset), siger direktør i Herning Vand,” Niels Møller Jensen.
Aftalen med Regionshospital Gødstrup skal sikre en 100% biologisk renseløsning fra 2025. Teknologien har vist sig billigere og mere miljøvenlig og med et lavere CO2-aftryk end andre løsninger, oplyser Niels Møller Jensen.
”Vi har tidligere vurderet, at vi skal nå en rensevolumen på 250.000 liter for at opnå tilstrækkelig sikkerhed i forhold til en løsning med decentral rensning ved hospitalet. Men nu mener vi, at en rensevolumen på under 100.000 liter vil være tilstrækkelig. Resultaterne fra målekampagnen det kommende år vil vise, hvad vi kan skalere ned til og dermed gøre løsningen så billig som mulig,” siger Niels Møller Jensen.
I Aarhus er der taget beslutning om at rense på det kommunale renseanlæg med ozonering.
Muligvis fulgt af en supplerende rensning med aktivt kul. Aarhus Vand har efter en flerårig proces i samråd med Aarhus kommune vurderet, at miljøeffekten er størst ved en renseløsning på Egå Renseanlæg, hvor spildevandet fra supersygehuset i Skejby føres til. Målekampagner har vist, at 87 % af medicinresterne udledes fra borgernes spildevand.
”Vi har søgt kommunen om et tillæg til den eksisterende udledningstilladelse, hvor vi foreslår, at der stilles krav om måling af 4 specifikke miljøfarlige stoffer fra medicinrester. Vi vælger ozonløsningen, fordi den er kendt teknologi til at fjerne miljøfremmede stoffer bredt. På den måde forsøger vi at fremtidssikre anlægget bedst muligt,” siger Lise Karstenskov Hughes, afdelingschef i Aarhus Vand.
Man håber på at nå i mål alene med ozon, da aktivt kul har et stort CO2-aftryk og er dyrt. Ozonering har et ret stort elforbrug, og derfor er det vigtigt for CO2-regnskabet, at man kan benytte grøn el. Flere producenter kan levere løsningen, så et udbud vil afgøre, hvem der skal implementere den.
”Vi fjerner allerede mere end 60% af medicinresterne ved at rense biologisk på vores renseanlæg. Det er de resterende ca. 40%, der er genstridige, og de skal så fjernes bagefter ved et 4. rensetrin,” siger Lise Karstenskov Hughes.
Aarhus Vand forventer igangsætning af rensningen i løbet af 2024. Efter de nødvendige tilladelser er kommet i hus, skal der bygges kontakttanke, en tank til flydende ilt og en bygning til en strømdrevet ozongenerator.
Hos Hillerød Forsyning finder man omtrent de samme miljøfarlige stoffer fra medicinrester som i Aarhus. Her har man besluttet en efterbehandlingsløsning med ozonering fulgt af aktivkul-behandling på det kommunale renseanlæg, der ligger små to km fra det nye supersygehus. Det gør man, fordi målinger viser, at omkring 96% af medicinindtaget foregår i de private husholdninger.
”Vi er nødt til at bruge kemi for at kunne rense tilstrækkeligt for 8-10 besværlige stoffer. Det er ikke den billigste og heller ikke den mest miljøvenlige løsning, men det er det, der skal til for at overholde de krav, der er på vej. Forudsætningen for en ozoneringsløsning er, at vi kan bruge grøn el, for ellers ser CO2-regnestykket ikke godt nok ud. Vi skal samtidig løbende optimere på det, så det kan blive billigere hen ad vejen,” siger Jørgen Skaarup, der er planlægger hos Hillerød Forsyning.
Han oplyser, at den biologiske rensning tager sig af ca. 80%, så det er de sidste 20%, der kræver ekstra behandling. På hospitalet findes der flere biofjendske stoffer end i det almindelige spildevand. Det har man forberedt sig på ved at sætte en renseløsning op ved spildevandspumpestationen ved hospitalet, så man kan rense i rørledningen, mens spildevandet passerer igennem den to kilometer lange strækning.
”Vi forbereder et udbud i år og satser på at være klar med det 4. rensetrin, når hospitalet efter planen skal stå klar i 2025. Vores kontrolprogram er tilpasset, så vi måler på de stoffer, som er udpeget i EU’s spildevandsdirektiv,” siger Jørgen Skaarup.
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018