1. januar tager Brønderslev Forsynings direktør Thorkil Neergaard hul på et nyt livskapitel. Og hans pensionisttilværelse kommer ikke til at gå stille af.
Karin Svennevig HyldigVæggene på Thorkil Neergaards kontor i Brønderslevs industrikvarter bugner af faglig reflektion. Sektionsopdelte geodætiske kort med flere hundrede kilometer forsyningsveje, søjlediagrammer til opsporing af lækager og en genoptrykt avisforside fra New York Times 24. juni 1988, hvor eksperter netop havde meddelt det amerikanske Senat, at den globale opvarmning nu kunne måles og var forårsaget af fossile brændsler. “Jamen er det ikke tankevækkende; i mere end 36 år har vi verden over siddet på vores hænder og ikke formået at gøre noget effektivt med et problem, vi selv har skabt og selv bliver ramt af igen og igen?” spørger han hovedrystende.
På hæderspladsen lige bag direktørens højryggede stol, hvor ingen kan undgå at se den, hænger et lidt rodet A4-ark med forkortelser og buzzwords, som man nok skal være ret dybt inde i de senere års vandstrategiske arbejdsbetingelser for at genkende. “MOGS-aktiviteter”, “R-koder” og “Cooks distance”, står der blandt andet. “Iterativ outlier analyse”, “SFA-metoden” og “DOiPL”… Omkring 70 begreber har Thorkil Neergaard listet op. Ikke for at holde sig opdateret eller lokke andre til at memorere mangfoldigheden af nye fagudtryk, men netop for at illustrere den uophørlige strøm af målepunkter, obligatoriske beregninger og begreber, som djøffere i statsadministrationen uophørligt bombarderer landets vandforsyninger med.
Mere end et halvt årsværk bruger Brønderslev Forsyning hvert år på at udfylde excel-ark til ministerier, styrelser samt den hastigt voksende kontrolinstans; Vandsektortilsynet. Thorkil Neergaard anslår, at indberetningerne i dag koster forsyningsselskaberne mere end det dobbelte af, hvad det kostede for ti år siden. Hans estimat lyder på op, at den danske forsyningsbranche hvert år tilsammen bruger imod 150 mio. kr. på tvivlsom kvalitetskontrol, når alle forsyningernes omkostninger regnes med.
Meningen er sikkert god, som han siger. Men dels er det muligt at sminke tallene, så den daglige drift og udvikling tager sig bedre ud. Dels ville de mange millioner gøre større gavn, hvis de gik til udvikling af forsyningssikkerhed og klimasikring i stedet for papirarbejde. Og sidst men absolut ikke mindst er Thorkil Neergaard bekymret og ærgerlig over den mistillid, som ligger bag det hastigt voksende kontrolapparat og truer såvel forsyningsbranchen som den danske velfærdsmodel, lyder hans pointe: “Den tillid, vi danskere har opbygget til hinanden, er selve grundlaget for vores velfærd, rigdom og formentlig også den følelse af lykke, vi igen og igen bonner ud som verdensførende i.
Tillid er en ressource, vi skal værne om, hvor mistillid tværtimod undergraver hele vores tillidsbaserede fundament. Mistillid smitter og spænder ben for alt det, der skal til at skabe udvikling og fremdrift: Virkelyst, ansvarlighed, ressourcer og overskud,” siger direktøren. “Jeg kender ingen i vandbranchen, der ikke vil være med til at levere bedre kvalitet for færre penge. Det er jo vores kald. Vi er selv vandkunder. Vores familier og venner er vandkunder.
Vi har kun kunderne i kikkerten. Ingen konkurrenter eller modefænomener. Ingen hurtige penge eller gustne særinteresser,” påpeger han. “Derfor spørger vi nu, hvad der skal til for at genopbygge tilliden? Hvordan ændrer vi statens rolle fra regulator til moderator? Det vil vi gerne vide, og det vil vi gerne handle på.”
Når han selv skal sige det, har tillid også været afgørende for hans eget lederskab i Brønderslev Forsyning, hvor han har været direktør i godt og vel 11 år. “Jeg bestræber mig selvfølgelig på at udvise tillid i mit lederskab. Og langmodighed. Jeg er ikke dén, der stritter folk ud for det mindste, men jeg engagerer mig. Er interesseret og deltagende i, hvad der foregår, og jeg kan godt påtale en fejl uden at sable nogen ned. Som leder kan man ikke være venner med alle, men man kan godt udvise venlig adfærd,” siger han.
Åbenhed og udviklingsparathed har sammen med tillidsbaseret ledelse gennem alle årene været Thorkil Neergaards vigtigste kæpheste. “Hvis vi ikke er i udvikling, er vi i afvikling,” lyder hans motto.
Han er stolt af, at flere universiteter i dag bruger data og cases fra Brønderslev Forsyning og endnu mere stolt af at hans egne medarbejdere har været med til at udvikle databaseret opsporing af lækager for det tyskejede udviklingsselskab for smarte måleløsninger, Diehl Metering, som har dansk kontor i Esbjerg. “Hos os arbejder kedeldragtfolket ikke bare med værktøj, men også med data. Hver dag. De “kloge hænder” vi har ansat, kan eksempelvis i dag opspore og reparere et vandlæk, som i gamle dage ville stå og sive i al ubemærkethed i årevis. Deres indsats sparer forbrugerne og forsyningen for 100.000vis af kroner. Vores system er så følsomt, at vi kan opspore et toilet, der står og løber ude hos forbrugeren. Det kan måske ikke ses på vandoverfladen i toilettet, men vores system opdager et overforbrug på ned til to liter vand i timen, og ofte ringer vi ud til forbrugeren, når vi kan se, noget er galt. Det er en ekstra service, vores kunder er meget glade for. Vi har også en app, men den gider de ikke rigtig tjekke,” siger Thorkil Neergaard.
Dybest set ville han gerne være med til at udvikle ny forsyningsteknologi mange år endnu. Han er på ingen måde færdig med forsyningsbranchen, men efterlyser tværtimod på sin LinkedIn-profil bestyrelsesposter, hvor hans hands-on erfaring og virketrang kan komme i spil. “Jeg synes selv, jeg har meget at byde på, så jeg vil gerne bruge nogle ressourcer i en bestyrelse, hvis nogen er interesserede i min hjælp. På den anden side er det ikke noget, jeg vil gøre alt for. Jeg får rigeligt at tage mig til som pensionist,” forsikrer Thorkil Neergaard, der primært har valgt at gå af nu af hensyn til sin efterfølger. “Det skal jo alligevel ske indenfor de næste par år, og havde jeg ventet, til jeg fylder 67, ville min afgang falde sammen med, at selskabet skal have ny bestyrelse og bestyrelsesformand.
Min efterfølger har nu lidt over et år med en velfungerende bestyrelse, hvor vores meget engagerede formand har siddet i 12 år. Det bliver en god begyndelse. Efter kommunalvalget ved man aldrig, hvordan kabalen bliver lagt, for det er jo primært byrådet, der udpeger bestyrelsen,” forklarer han. At timingen også giver ham selv en god Brønderslev Forsyning har et “rædselskabinet” fyldt med tvivlsomt lappede vandrør. Her har nogen forsøgt sig med gaffa-tape. Thorkil Neergaard er stolt af selskabets databaserede opsporing af lækager i drikkevandsforsyningen. Ved at sammenholde sektionerede data for salg og produktion af drikkevand er det lykkedes at reducere det årlige vandspild til fire pct. Foto: Karin Svennevig Hyldig.
Den drøm er efterhånden nogle år gammel, for parrets søn, Kristoffer på 28, er adopteret og opsøgte for år tilbage sin biologiske mor og familie i Colombia. “Det var lykkeligvis ikke én af de sørgelige historier, vi hører alt for mange af nu. Kristoffers mor havde selv besluttet at bortadoptere ham, for hun havde allerede en lille pige og magtede ikke to børn. Så nu har vi en kæmpestor colombiansk hurtigtsnakkende familie. Jeg har faktisk jævnligt kontakt med Kristoffers biologiske mor, Marles, på WhatsApp. Men det er lidt begrænset, hvad vi kan tale om. Så jeg glæder mig til at blive skarpere på spansk og sådan lige komme et spadestik dybere i vores samtaler,” smiler direktøren. Kristoffers biologiske søster Carolina bor i dag i Barcelona, Spanien, med sin mand og sine to små piger, Nicole på 10 og Maite på fem. Og hans danske søster, Rebekka, Thorkil og Hanne Neergaards biologiske datter, stod fadder til Maites dåb.
I sommer blev Thorkil Neergaard ydermere valgt til formand for Hasseris Grundejerforening, der med sine 1.600 medlemmer er én af landets største. Her bliver hans hovedopgave at begrænse generne ved den meget omdiskuterede Limfjordsforbindelse over Egholm, der kommer til at slå en ring vest om beboelsesområdet Hasseris. “Der er mange modstandere men faktisk også nogle beboere, som gerne vil have den motorvej, fordi den kommer til at lette den daglige pendling. Derfor har vi overladt den egentlige kamp mod motorvejsforbindelsen til borgerbevægelsen, der nu har lagt sag an i EU. Vores fokus bliver at begrænse skaderne. Her tænker jeg især på de alvorlige støjgener, men også forurening af sårbart drikkevand og beskyttelse af rekreative områder,” forklarer han. “Jeg får nok at lave. Men jeg er bestemt ikke træt af at udvikle teknologi og tillid. Bare sig til. Så skal jeg være der,” smiler direktør i Brønderslev Forsyning frem til 1. januar Thorkil Neergaard forventningsfuldt.
Privat
• Gift med Hanne Neergaard, som er pensioneret og mor til parrets to børn Rebekka (38) og Kristoffer (29). Parret har desuden to børnebørn, Tobias på 11 og Lukas på 3 år.
• Bor i Hasseris, Aalborg, hvor han i sommer blev valgt til formand for grundejerforeningen, der er én af landets ældste og største med sine i alt 1.600 medlemmer.
Uddannelse
• Uddannet cand. scient. i humangeografi (læren om samspil mellem populationer) fra Aarhus Universitet 1986.
Tidligere ansættelser
• Brønderslev Forsyning (CEO 20132025)
• Bæredygtighedscentret Lindholm 21 (CEO 1997–2000)
• NIRAS (projektleder 1989–1997) (afdelingsleder, regionsdirektør og markedsdirektør 2000–2013).
• Nykredit (markedskoordinator 19861989) Står sammen med bl.a. tidligere direktør i Herning Vand Niels Møller Jensen og professor i Statskundskab ved Aarhus Universitet Gert Tinggaard Svendsen bag debatforumet TillidsTanken, som i det forløbne år har udgivet en lille håndfuld podcasts om én af Danmarks vigtigste udviklingsressourcer: Den gensidige tillid. Første podcast hedder “Kontrol er godt – tillid er billigere”.
Afløses af: Martin Hareskov Larsen, der kommer fra en stilling som afdelingschef i rådgivningsfirmaet WSP.
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018