COLOURBOX2827464.jpg
Foto: Colourbox

Metoden til beregning af drikkevandsselskabernes effektiviseringskrav rejser spørgsmål om stabilitet og retfærdighed på grund af store årlige udsving i resultaterne.

Den metode, der fastsætter drikkevandsselskabernes individuelle effektiviseringskrav for 2025 og 2026, har for nylig været i høring.

Den gennemsnitlige efficiensscore er steget en smule fra 0,85 til 0,86, hvilket betyder, at selskaberne i gennemsnit skal reducere deres omkostninger med 14 % for at matche de mest effektive selskaber.

Alligevel er der store variationer i de enkelte selskabers efficiensscorer fra år til år, hvilket skaber bekymring omkring metodens præcision.

Store variationer og deres årsager

Den betydelige variation i efficiensscorerne kan tilskrives to væsentlige ændringer i årets benchmarking: ændringen i tæthedskorrektionen og skiftet til en ny DEA-Order M model.

Disse ændringer har ført til, at efficiensscorerne i høj grad varierer mellem selskaberne, hvilket indikerer, at metoden stadig er usikker.

Problematisk tæthedskorrektion

En særlig udfordring ligger i korrektionen for tæthed i byområder, hvor det er dyrere at bygge.

I årets model er flere selskaber blevet udeladt fra beregningen, hvilket har resulteret i, at mindre tætbefolkede områder fremstår mindre effektive sammenlignet med tidligere år.

DANVA forholder sig ikke til, hvad den korrekte tæthedskorrektion er, men det bekymrer, at den varierer så meget fra år til år.

Forslag til større stabilitet

For at sikre mere stabile resultater og undgå uretfærdige krav foreslår DANVA, at der indføres et forsigtighedshensyn i analysen.

Konkret foreslår DANVA, at man beregner efficiensscoren både med og uden tæthedskorrektionen, og tildeler selskaberne den højeste af de to scorer.

Dette vil minimere udsvingene og sikre, at selskaberne ikke pålægges urimelige krav grundet metodiske usikkerheder.

Udfordringer med costdriveren for administration

Desuden er der usikkerhed omkring beregningen af administrative omkostninger, især når selskaber sælger og køber vand af hinanden. DANVA er i dialog med Vandsektortilsynet om at finde en løsning på denne udfordring.

Ny benchmarkingmodel og fremtidige skridt

Årets benchmarking introducerer DEA Order-M modellen som erstatning for de tidligere DEA- og SFA-modeller.

Selvom DANVA havde foretrukket en anden model, anerkender foreningen, at visse bekymringer er blevet imødekommet. I denne sammenhæng er det værd at bemærke, at Vandsektortilsynet i år har forbedret to af de eksisterende forsigtighedshensyn.

DANVAs dialog med Vandsektortilsynet fortsætter for at sikre, at metoderne bag benchmarking bliver mere retfærdige og pålidelige i fremtiden.