DANVA udfordrer nye bekendtgørelser om økonomisk tilsyn i vandsektoren i sit seneste høringssvar.
Lars FischerI en tid, hvor effektivitet og gennemsigtighed burde være på dagsordenen, stiller nye bekendtgørelser krav om øget kontrol og administrative byrder. DANVA rejser kritik af tre nye bekendtgørelser om økonomisk tilsyn i vandsektoren og efterlyser en revurdering af de foreslåede regler.
DANVA har gennemgået tre bekendtgørelser under Lovforslag 106, der alle sigter mod at styrke økonomisk tilsyn i vandsektoren. Disse omfatter:
Bekendtgørelse om vandsektortilsynets virksomhed: Her mangler der vigtige tiltag for proportionalitet og retssikkerhed, såsom offentliggørelse af tilsynets afgørelser og benchmarkingresultater.
Bekendtgørelse om markedsmæssighed af vandselskabernes aftaler: Forslaget introducerer en tung administrativ byrde uden klare definitioner af væsentlige aftaler, hvilket kan skabe usikkerhed og uforudsigelighed.
Bekendtgørelse om vandselskabernes deltagelse i tilknyttet virksomhed: Uden en nødvendig evaluering eller justering, der støtter vandsektorens bredere behov, såsom grøn omstilling og ressourceudnyttelse.
DANVA pointerer, at mens intentionen om mere gennemsigtighed er værd at stræbe efter, leder de aktuelle forslag til en overimplementering, der risikerer at hæmme sektorens effektivitet:
Unødige administrative omkostninger: Implementeringen af bekendtgørelserne medfører en stor administrativ byrde uden tydelig fordel for vandselskaberne eller deres kunder.
Manglende proportionalitet og åbenhed: DANVA efterlyser et mere balanceret forhold mellem tilsynets intensitet og de omkostninger, det pålægger sektoren, og foreslår en mere målrettet tilgang baseret på eksisterende data og erfaringer.
For at imødekomme bekymringerne anbefaler DANVA flere specifikke ændringer i de nye regler:
DANVA opfordrer i sit høringssvar til en omhyggelig genovervejelse af de foreslåede ændringer for at sikre, at vandsektorens regulering både er retfærdig og fornuftig.