Elever i folkeskolen konkurrerer i efteråret i den globale videns- og teknologiturnering, First Lego League. De skal komme med vilde løsninger inden for de problemstillinger, som verdensmål 14, livet i havet, rummer. DANVA er med i First Lego League med viden og inspiration til eleverne.
Lars FischerI over 20 år har turneringen inspireret og udfordret unge deltagere fra skoler verden over til at finde løsninger på aktuelle verdensproblemer gennem STEAM-uddannelse (Science, Technology, Engineering, Art, Math). Og i år fokuserer konkurrencen på udfordringer knyttet til FN’s verdensmål 14: Livet i havet, der handler om at beskytte marine økosystemer.
First Lego League arrangørerne har rakt ud til DANVA for at give eleverne faglig indsigt i vandsektorens betydning for havmiljøet, og DANVA har grebet muligheden for at fortælle de unge om udfordringer og potentialer for vand.
For DANVA taler samarbejdet direkte ind i ét af foreningens seks strategiske indsatsområder, som handler om at udvikle vandbranchens brand som løftestang til at tiltrække og fastholde nuværende og kommende talenter. First Lego League konkurrencen er dermed ét tiltag, der dels skal inspirere børn og unge til at tænke kritisk og kreativt over nationale og globale udfordringer med vand, dels skal åbne øjnene for vandbranchens bredspektrede opgavefelt og livsvigtige rolle i samfundet hos den yngre generation.
DANVA er blevet bedt om at stille en udfordring målrettet de 10-16 årige, og foruden en forventning om en masse spændende løsningsforslag er forhåbningen, at de unge får et fagligt nuanceret billede af vandsektorens opgaver og de mange tiltag hele den danske vandbranche bidrager med gennem udvikling af teknologiske løsninger og optimering i den daglige drift.
For Anders Hansen, der er DANVAs konsulent inden for spildevand, betød samarbejdet en tur i vandkanten ved Bellevue i Aarhus iført gummistøvler og et videomanus. Senere blev kulissen udskiftet med en kortfattet gennemgang af renseprocessen på et af Aarhus Vands renseanlæg. De deltagende unge skal nemlig have mulighed for at søge inspiration til årets udfordring, bl.a. ud fra små videoklip, hvor de medvirkende samarbejdspartnere udfolder de udfordringer knyttet til SDG 14.
”Spildevand. Det er én af mange udfordringer for livet i havet. I hvert fald, hvis spildevandet ikke bliver ordentlig renset inden det bliver ledt ud i havet. For faktisk er det sådan, at tæt på halvdelen af verdens husspildevand ender i havet uden at komme gennem et renseanlæg,” indleder Anders Hansen i videoen til eleverne.
Som spildevandsekspert står Anders Hansen til rådighed for de elever, der vælger at arbejde med problemerne, der omhandler de store mængder spildevand, som på verdensplan ikke bliver renset. Eleverne kan således ringe til Anders og stille spørgsmål.
De unge deltagere bliver bedt om at udvikle innovative løsninger på, hvordan vi bedre kan sikre, at verdenshavene forbliver sunde og levedygtige.
Eleverne skal ikke kun løse teknologiske udfordringer, men også lære om bæredygtig forvaltning af vandressourcer, herunder hvordan man reducerer forurening og bevarer havets biodiversitet.
Turneringens primære formål er at styrke børns og unges evner inden for innovation og kritisk tænkning.
Gennem turneringen udvikler de unge evner inden for teamwork, forskning og teknologisk innovation. Programmet er tilpasset skolebørn, fritidsklubber og foreninger og har til formål at inspirere den næste generation af ingeniører og forskere. I 2022 deltog over 300.000 unge fra 80 lande, og ambitionen er at øge dette tal til 600.000 i 2024.
Deltagerne præsenteres hvert år for en samfundsrelevant udfordring, som de skal løse ved at anvende LEGO-robotter og ved at udvikle egne projekter.
Læs mere på vandetsvej.dk.