Der er flere måder at sikre sig mod den voksende cybertrussel på. Typisk har større selskaber med egen IT-afdeling bedre mulighed for at sikre sig selv på basis af egne kompetencer og opgradere, hvor det er nødvendigt. Andre selskaber er ikke store nok til at magte opgaven selv og køber løsninger eksternt eller søger ind i samarbejder med lignende selskaber.
Jesper WithAarhus Vands indsats omkring cybersikkerhed er kun gået én vej: opad. Det gælder interne ressourcer i form af tid, udgifter og viden (specialkompetencer), og det gælder indkøb af specialløsninger hos leverandører.
Selskabets IT-afdeling har ansatte med de nødvendige kompetencer til at stå for de fleste opgaver. Men dertil har man outsourcet varetagelsen af specialsystemer til specialister, der er klar til at handle, hvis der konstateres en risiko.
”Vi forsøger at sikre os bedst muligt ved at have mange lag af sikkerhed, så det bliver så svært som muligt at trænge igennem til følsomme områder,” siger Keld Nygaard, der er CISO (chief information security officer) i Aarhus Vand.
Men hvordan sørger Aarhus Vand for at være helt opdateret i forhold til de seneste trusler og risikovurderinger?
”Vi skal hele tiden være på vagt og forbedre os, hvor det er muligt. Mange tiltag foretager vi selv, andre får vi eksterne leverandører, som vi stoler på, til at stå for. For skal man gøre alt selv, kræver det VIRKELIG store muskler. Tilvæksten af nye trusler er så massiv og foranderlig, at vi er nødt til at arbejde sammen med mange forskellige samarbejdspartnere, både for at forstå det trusselsbillede, der er relevant for os, men også for at lave den rigtige beskyttelse. Tror man på, at det er nok at holde systemerne opdateret og beskytte sig med antivirus, så bliver man sandsynligvis straffet på et tidspunkt.” siger Keld Nygaard.
"Opdager vi fx en sårbarhed i en løsning, vi bruger, er det nogle gange timer, det handler om."
Keld Nygaard, CISO i Aarhus VandCenter for Cybersikkerheds (CFCS) rapport om trusselsniveauet mod vandsektoren fik mange op af stolen.
Hos Aarhus Vand var der dog ikke meget nyt i den, fordi selskabet længe har forholdt til sig til den første generelle trusselsrapport fra CFCS, der gjaldt for alle sektorer indenfor kritisk infrastruktur.
”I rapporten for vandsektoren ligger vi på et enkelt sikkerhedsområde lidt lavere, end hvad vi vidste i forvejen. Jeg synes bestemt rapporten er vigtig, men den ændrer ikke trusselsbilledet for os. Vi har længe brugt den første rapport som grundlag. Samtidig bruger vi en række andre kilder til at skabe vores trusselsbillede. Vi bruger både Open Source kilder og nogle mere specifikke - bl.a. den fra SektorCERT. Andre vurderinger har vi bestilt via faste samarbejder med leverandører,” siger Keld Nygaard.
Nogle trusler ændrer sig langsomt og stabilt over tid og de kalder på længerevarende initiativer. Men der kan også være nogen, som man skal handle på pludseligt.
”Opdager vi fx en sårbarhed i en løsning, vi bruger, er det nogle gange timer, det handler om. Det har vi så en procedure for i IT-afdelingen. Det betyder, at man straks stopper det, man er i gang med og forholder sig til truslen,” siger Keld Nygaard.
Han glæder sig over, at NIS2 nu skal implementeres, da det på europæisk plan vil skubbe tingene i den rigtige retning. Det indebærer bl.a. en koordineret deling af viden på sektorniveau, så man kan lære af hinandens erfaringer.
”Der er selvfølgelig en del arbejde i det, og der er bestemte måder, vi skal gøre tingene på, som kræver ændringer af alle. Men de ting, vi skal arbejde med, er sund fornuft. NIS2 vil gøre sektoren stærkere og dermed bliver vi mindre interessant for hackere. NIS2 er for IT-sikkerhed, hvad GDPR har været for sikring af persondata. Det er et stort fremskridt,” siger Keld Nygaard.
Som mindre forsyningsselskab ser Assens Forsyning det som en vanskelig opgave at skulle tackle de voksende sikkerhedstrusler selv. Det kræver både tid, penge og kompetencer, som man ikke selv har. Flere selskaber køber ekstern hjælp hos private aktører – en mulighed man også har overvejet i Assens.
Men selskabet er endt med at lægge opgaverne omkring IT og OT-sikkerhed over i SamAqua-samarbejdet – et fællesskab bestående af selskaber på Fyn og i Sydjylland, der har de nødvendige kompetencer til at sikre selskaberne mod cybertrusler.
Selskaberne er primært små og mellemstore – med undtagelse af VandCenter Syd, der er klart størst og som dermed sørger for at give samarbejdet større muskler.
”Vi var i forvejen med i SamAqua-fællesskabet men kørte selv IT- og OT-driften ved hjælp af eksterne konsulenter. Vi har længe mærket den stigende kompleksitet, og implementeringen af NIS2 ville betyde endnu større krav og kompleksitet. Derfor var det oplagt for os at indtræde i SamAquas IT-fællesskab, som stod med kompetent hjælp til at stå for sikkerheden omkring servere, support og 24/7 overvågning. Opgaverne er så komplekse - også på driftsansvar - at vi bliver mere robuste på den måde,” siger direktør i Assens Forsyning, Henrik Boesen.
Han forklarer, at SamAquas specialister overvåger, som om det var en intern vagt, der holdt øje med alle overvågningssystemer. Assens Forsyning er for lille til at magte så stor en opgave. Eller man ville skulle bruge så store ressourcer, at kerneopgaverne måtte skubbes til side. Desuden vil det være en udfordring at fastholde specialister.
Med NIS2 bliver der lagt et større ansvar på ledelsens og bestyrelsens skuldre. Man skal stå til regnskab for sikkerheden på en måde, så det kan ende med bødestraf, hvis man ikke lever op til sit ansvar.
”Ansvaret er fortsat vores, selvom IT-sikkerheden varetages af folk udenfor vores matrikel. Men da vi er medejer af SamAqua, er der ikke tale om, at vi har uddelegeret opgaven. Og vi er selvfølgelig meget opmærksomme på, at der ikke opbygges et bureaukrati mellem os og IT-funktionerne, så IT-sikkerhed bliver kerneopgaven. Vi skal også fortsat selv være vågne i forhold til fx forsøg på phishing, ligesom awareness-arbejdet ikke stopper, bare fordi driften konstant er sikkerhedsmæssigt opdateret,” siger Henrik Boesen.
Kravene vil ikke blive mindre med tiden, og der kommer formentlig også en NIS3, vurderer han. Samarbejdet i SamAqua har derfor givet ham mere ro i maven. Men han er klar over, at man aldrig kan være helt sikker på, at hackere ikke finder vej ind i selskabets systemer. Måske har de allerede været der?
Netværket er DANVAs medlemmers samlingspunkt vedrørende praktisk it-sikkerhed, og formålet er at skærpe vandselskabernes opmærksomhed og viden om it- og cybersikkerhed.
Netværket kan hjælpe medlemmerne med gode råd omkring it-sikkerhed i både SCADA- og administrative systemer, sikkerhed i forbindelse med leverandører, i forhold til nye persondataforordning, risikovurderinger og awareness blandt medarbejderne.
Kontakt Peter Mortensen fra DANVA, hvis du vil høre mere: pm@danva.dk
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018