DANVA mener, at det bør være medicin- og kosmetikbranchen, der skal betale for fjernelsen af miljøfarlige stoffer i spildevandet, ikke forbrugerne. Derfor mener foreningen på linje med den europæiske vandsektor, at politikerne skal holde fast i det udvidede producentansvar i de politiske forhandlinger om revisionen af byspildevandsdirektivet.
Susanne Vangsgård og Claus VangsgårdOverraskelsen var stor i den danske og europæiske vandsektor i oktober 2022, da EU-Kommissionen introducerede det udvidede producentsansvar i forslaget til et revideret byspildevandsdirektiv .
EU-Kommissionens revision kan få stor betydning for håndtering af udfordringer med klimaforandringer og miljøfarlige stoffer. Men det vil pålægge producenter et betydeligt økonomisk og organisatorisk ansvar for forureningen, der opstår ved brugen af deres produkter.
Kommissionen foreslår, at medlemsstater skal lave en liste over nationale vandområder, hvor koncentrationen af miljøfarlige stoffer udgør en risiko for sundhed eller miljø i 2030. Derudover bliver det foreslået, at alle spildevandsforsyninger, der renser byspildevand for 100.000 personer og derover, fra 2035 skal have et 4. rensetrin.
Dette rensetrin skal kunne fjerne ambitiøse 80 % af de miljøfarlige stoffer. For anlæg, der renser for 10.000 – 100.000 personer, gælder det 50 % af anlæggene i 2035 – og 100 % af de sidstnævnte anlæg i 2040.
Kommissionen foreslår, at princippet om det udvidede producentansvar skal have form af et økonomisk reguleringsinstrument, der sikrer, at producenter af lægemidler og kosmetik skal finansiere virkeliggørelsen af det 4. rensetrin, hvor nødvendigt, hvis deres produkter bidrager til udledning af miljøfarlige stoffer til spildevandet. Med det udvidede producentansvar vil man i følge Kommissionen dække 27 % af omkostningsstigningerne.
Der er dog en bagatelgrænse på to tons på området. Ordningen skal differentieres, så der tages hensyn til, hvor giftigt produktet er for vandmiljøet.
Dette ansvar skal løftes kollektivt ved det, at medlemsstaterne skal sikre, at der dannes en ”producentsansvarsorganisation”, hvortil producenterne overfører midler, der afspejler produkternes farlighed og mængde. Det ligger indirekte i reguleringen, at spildevandsforsyningerne – der bliver nødt til at etablere 4. rensetrin - vil kunne få midler fra denne organisation.
EU Kommissionen har samtidigt med lanceringen af udkast til revision af byspildevandsdirektivet offentliggjort overvejelser omkring indførslen af det udvidede producentansvar i en konsekvensanalyse.
På affaldsområdet har der i mange år være anvendt forskellige redskaber, der ligner et udvidet producentansvar. I hele Europa er der virksomheder, der finansierer affaldshåndteringen af de-res produkter og på denne måde har et incitament til at designe produkter mere miljøvenlige og genanvendelige. Vi kender det fra områder som:
Elektriske og elektroniske produkter
Engangsplast som f.eks. balloner, letvægtsbæreposer, tobaksprodukter med filter, fiskeriredskaber og måske vådservietter.
I Danmark er der en kollektiv håndtering af producentansvaret ved Dansk Producentansvarssystem.
Aktuelt oplyser Kommissionen, at medicin- og kosmetikbranchen er ansvarlige for 92 % af de miljøfarlige stoffer i EU´s spildevand. Det kendetegnende ved brugen af de nævnte produkter er, at forureningen er absolut mest udtalt i forbindelse med brugen af produktet.
Da det altid er billigst at kunne adressere udfordringerne først i livscyklussen og ved kilden, bør medicin- og kosmetikprodukter i stedet blive designet, så de ikke medfører miljø- og sundhedsmæssige udfordringer. Politikerne bør derfor vedtage instrumenter, som vil fremme forskning og innovation i medicin- og kosmetikbranchen og evt. supplere forureneren-betaler-princip med f.eks. afgifter.
De miljøfarlige stoffer er en mærkbar udfordring for miljøet og for menneskers sundhed. Derfor arbejder blandt andet vandsektoren på at skærme vandmiljøet imod disse stoffer. Det har alle-rede haft – og vil blot i stigende grad få – betydning i form af øget drifts- og investeringsomkostninger for forsyninger, hvilket har økonomisk betydning for forbrugerne.
Truslen fra miljøfarlige stoffer kræver fokus på såvel håndteringen af stofferne som finansieringsprincipper. Og lige her bliver det vanskeligt at være politikere – og det på trods af, at vi i årtier haf haft forurener-betaler-princippet som ledetråd nationalt og på EU-niveau via artikel 191.2 i TEUF.
Alt for ofte er forurener-betaler-princippet tidligere ikke slået igennem i den konkrete regulering på vand- og spildevandsområdet. Den Europæiske Revisionsret påpegede i 2021 i en rapport den inkonsekvente anvendelse af princippet i EU´s miljøpolitikker.
Som opfølgning opfordrede Ministerrådet, hvor miljøministrene sidder, Kommissionen til at anvende princippet i forhold til alle sektorer og vurdere mulighederne for at styrke integrationen af princippet i relation til den diffuse forurening samt lade vandpriser afspejle, at der er taget hensyn til forurener-betaler-princippet.
Dertil kommer, at Ministerrådet også opfordrer Kommissionen til at indtænke det udvidede producentansvar i flere situationer. I 2021 fremlagde Kommissionen desuden Zero Pollution Action Plan med en vision om et ikke-giftigt miljø i EU .
Vi anerkender den vigtige rolle især medicinindustrien har i samfundet. Sektoren hjælper mange mennesker – og sektoren tjener mange penge til aktionærerne. Derfor bør den også løfte et samfundsmæssigt ansvar, så det ikke er forbrugerne, tilknyttet forsyningerne, der skal finansiere de negative miljømæssige problemer ved brugen af produkterne
I det følgende ser vi på formodede argumenter fra de to medicin- og kosmetiksektorerne, der indtil videre er foreslået omfattet af princippet .
Argumenterne er angivet overskriftsform, som vi efterfølgende giver et modsvar på.
Ikke i overensstemmelse med EU-lovgivning:
Byspildevandsdirektivet bør afspejle miljøprincipperne, som vi ser dem i art. 191 i traktaten (TEUF). Her finder vi forsigtighedsprincippet, principperne om hhv. forebyggelse og kildekontrol samt forurener-betaler-princippet. I vandrammedirektivet tages der også udgangspunkt i forurener-betaler-princippet i forhold til indsats mod forurening og omkostningsdækning.
Spildevandsforsyningerne vil bidrage til at reducere de aktivstoffer (og deres nedbrydningsprodukter), der indgår i humane lægemidler. Men vi insisterer på, at lovgiverne anvender traktatens miljøprincipper, da det 4. rensetrin er dyrt at etablere og ikke er en miljømæssigt bæredygtig løsning.
Et udvidet producentansvar for udvalgte aktive stoffer er ikke en “fair” løsning:
Ligesom sygdomsbekæmpelse så er adgangen til rent drikkevand og sikker håndtering og rensning af spildevand helt essentielle ydelser til samfundet. I Europa er rensning for miljøfremmede stoffer allerede en stor økonomisk belastning for vandforsyninger, der anvender overfladevand. Det 4. rensetrin hos spildevandsforsyningerne vil ligeledes være en bekostelig affære. Der er også mange meget små forsyningsenheder i EU, og såvel vand- som spildevandsbranchen er kendetegnet ved, at kontrollen af taksterne er streng, at der typisk ikke skabes nævneværdig profit til ejerne – om nogen. Dette hænger bl.a. sammen med, at der altid har været politisk opmærksomhed på, at adgangen til vandservice skal være tilgængelig og økonomisk overkommeligt for alle borgere. Det er bl.a. kommet til udtryk i FNs resolutioner om Right to Water and Sanitation, som EU støtter.
Efter DANVAs opfattelse så har medicin- og kosmetikproducenter et godt innovativt og økonomisk udgangspunkt for at tilpasse sig det økonomiske pres som det udvidede producentansvar vil kunne give med henblik på at reducere negative miljø- og sundhedsmæssige påvirkninger.
Prisen for medicin vil blive højere til ugunst for sårbare borgere:
Helt overordnet er det vandsektorens holdning, at dette må håndteres via social- og sundhedspolitik; f.eks. ved tilskud til udsatte borgere og udvalgte produkter.
Manglende data om miljørisiko fra medicinprodukter:
Der ligger et solidt grundlag for vurdering af miljørisikoen i forhold til mange stoffer. Dette hænger sammen med, at der i EU-regi er et direktiv om miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken, som der arbejdes på at opdatere, og i den forbindelse er flere videnskabelige fora involveret. Stoffer som diclofenac, ibuprofen, carbamazepine, nogle antibotikaer og udvalgte østrogener forventes bl.a. omfattet.
I dansk regi blev der i øvrigt i 2021 etableret et partnerskab for miljøfarlige stoffer, som skal gøre alle berørte klogere og bl.a. give rådgivere og leverandører et godt fundament til at eksportere danske løsninger på.
Umuligt at afgøre oprindelsen af medicinstoffer i vandmiljøet:
Dokumentationen for vores brug af miljøfremmede stoffer i form af medicin kan skaffes ved prøvetagning i udløbet fra renseanlægget. Det er vores bedste vurdering, at aktivstoffer i medi-cinen kan spores, taget i betragtning, at de ikke formodes at være metabolitter fra naturlige pro-cesser eller hidhørende fra andre antropogene stoffer. Denne proces skal bl.a. være baseret på miljøkvalitetsdirektivet.
Ansvaret for de aktive stoffer bør entydigt være placeret hos medicinindustrien, da de er de eneste, der kan ændre medicinens sammensætning og finde alternative indholdsstoffer. Dette ansvar kan ikke placeres hos patienter eller hos spildevandsforsyningerne, der skal håndtere problemet.
Vanskeligt at finde et grundlag at basere en afgift på:
Der er erfaringer fra pesticidreguleringen i Danmark, hvor der i årtier har været afgifter afhængig af stoffernes miljø- og sundhedsmæssige egenskaber.
En lignende tilgang vil principielt også kunne bruges i forhold til aktivstoffer fra medicin- og kosmetikbranchen. Afgiften på de problematiske stoffer kunne således variere afhængig af hen-holdsvis stoffernes miljøfarligheden, mængde og hvor kompliceret rensningen er.
Indsamling og genanvendelse af ubrugt medicin og kosmetik er et alternativ:
Det er rimeligt at formode, at det meste medicin og kosmetik forbruges af mennesker – og at det udskilles via urin eller fæces. Indsamling og genanvendelse af ubrugt medicin eventuelt tilknyttet en pantordning klarer derfor ikke de største udfordringer.
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018