Er I klar til at håndtere et brownout? Her på siden har vi samlet inspiration, konkret materiale og anbefalinger til vandselskabernes information til kunderne forud for vinterens potentielle strømafbrydelser.
Katrine Ringgaard JørgensenRullende forbrugsaflastning, brownouts, kontrollerede strømafbrydelser ...
Der bruges i dag forskellige betegnelser for dette sidste håndtag, som Energinet vil tage i brug, hvis der hen over en vinter opstår en for stor ubalance mellem elforbrug og elproduktion. Selv om det ikke er forventningen, at det bliver aktuelt, er opfordringen fra myndighederne alligevel at være forberedt, og det gælder også information til kunderne.
Et nøglegreb i en afgørende informationsindsats er, at der er konsistens i både budskab og ordvalg.
DANVA har i 2022 i samarbejde med en nedsat arbejdsgruppe - med bred repræsentation fra beredskabsnetværket og kommunikationsnetværket (KOMFOR) - udarbejdet denne skabelon for 'up front kommunikation til kunderne ift. potentielle brownouts’.
Alle vandselskaber kan bruge indhold og opbygning som understøttende værktøj til at udarbejde information til kunderne på egne hjemmesider i en version, tilpasset lokale forhold og kundegrundlag. Budskab og indhold kan ligeledes versioneres til information til kunderne via selskabets øvrige kommunikationskanaler. Alt materiale her på siden er til fri afbenyttelse
Det centrale budskab i kommunikationen er: "Undgå at bruge vand, mens der er strømafbrydelse". Flere selskaber udtrykker potentielle udfordringer. I særdeleshed på håndtering af spildevand ved et brownout og særligt, hvis strømafbrydelsen falder sammen med tidspunkter for højt forbrug og samtidigt kraftig regn.
DANVA har i dialogen med styrelserne, KL og Danske Vandværker opfordret til at centrere deres kommunikation om samme overordnede budskab.
Nedenstående anbefalinger til vandselskaberne udgør de væsentligste overskrifter fra styrelserne i forbindelse med samarbejdsprojektet:
Energistyrelsen:
Brug og henvis til www.kriseinformation.dk som udgør den overordnede informationskanal.
Brug og henvis gerne til Energistyrelsens Status på energiforsyningen
Gå i dialog med det lokale netselskab og informér kunderne om muligheden for at tilmelding til netselskabets informationsservice. Alle netselskaber i Danmark er pålagt at have information til deres kunder om, hvordan de skal forholde sig i tilfælde af et strømafbrud.
I tilfælde af en situation, hvor der er risiko for effektmangel, vil Energinet benytte DR og TV2 til at udsende meddelelser til befolkningen.
Vær opmærksom på, at antallet af sms’er I udsender, kan medvirke til, at der opstår flaskehalse. Det sker, fordi batteribackuppet på telemaster hurtigt kan blive opbrugt, og telemasterne dermed overbelastes. I beredskabskommunikationen til kunderne bør det derfor tages med i overvejelserne, at sms-beskeder måske ikke kommer igennem i tide.
Beredskabsstyrelsen:
Strømafbrydelse i de enkelte områder vil forventeligt vare max to timer. Det anbefales dog at forberede sig på situationer af længere varighed for dermed at have forholdt sig til konsekvenserne af eventuelle fejl, der kan opstå - f.eks. når radialen (det berørte område) kobles til strøm igen.
KL:
Orientér og gå i dialog med jeres respektive kommune(r) om, hvad I har planlagt at melde ud, så information fra kommune og vandselskab er enslydende. Det er særlig vigtigt, da mange kunder vil søge information om vand- og spildevandssituationen hos kommunen.
Af hensyn til ”følsomme forbrugere” kan det være hensigtsmæssigt, at disse italesættes i dialogen mellem forsyningen og kommunen. Det er kommunen, som har ansvaret for denne gruppes ”ve og vel”.
DANVA fortsætter dialog og gensidig orientering om kommunikation og best practise med især Miljøstyrelsen, Energistyrelsen, Beredskabsstyrelsen, KL og Danske Vandværker.
DANVA vil løbende opdatere danva.dk/brownout med ny information og gode eksempler fra vandselskabernes kommunikationspraksis om brownout til kunderne.
Et eksempel er Novafos, som er et af de selskaber, der har udarbejdet information på deres hjemmeside, og som har inspireret til skabelonens indhold og anbefalede opbygning:
Klik her for download af skabelon for 'Up front kommunikation til kunder ved brownout'
Det statslige selskab Energinet har ansvaret for at overvåge elmarkedet og sikre, at der er balance mellem forbrug og produktion af strøm på elmarkedet.
Et brownout vil blive gennemført, hvis der er behov for at reducere elforbruget i Danmark for at kunne opretholde en balance i el-systemet og dermed undgå et blackout (national nedlukning).
Der bliver som udgangspunkt ikke kommunikeret særskilt til forsyninger og kommuner under beredskabssituationen.
Du kan downloade og tilpasse HOFORs udarbejdede ikon for budskabet 'Undlad at bruge vand' her
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018