DANVA udsender hermed de årlige indekstal til regulering af det faste og variable bidrag samt tilslutningsbidrag. Indeksreguleringen er fra 2025 baseret på et nyt lovgrundlag. For drikkevandsselskabernes vedkommende er stigningen opgjort til 6,63 pct. For spildevandsselskaberne er det blevet til en stigning på 2,89 pct.
Oliver Lajer ChristensenEnergistyrelsen er kommet med nogle nye bekendtgørelser vedr. anmeldelse og godkendelse af takster og leveringskår for henholdsvis drikkevands- og spildevandsselskaber. For at simplificere, mindske administrationen og ensrette reguleringen er der i bekendtgørelserne et krav om at følge prisudviklingsprocenterne anvendt i den økonomiske regulering. Det betyder at der er nye indeksreguleringsanbefalinger til taksterne for 2026.
DANVA henviser derfor fremover til at drikkevandsselskaberne og spildevandsselskaberne anvender samme pris- og omkostningsindeks, som anvendes i forbindelse med de økonomiske rammer, der udarbejdes af Vandsektortilsynet under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Fordelen herved er, at indeksreguleringen følger den samme regulering som selskabets økonomiske rammer og at indekstallet er tilgængeligt før sommerferien.
Udover ensretningen af den anvendte indeksregulering betyder de nye regler også, at drikkevands- og spildevandsselskaberne i nogle år kan vælge at anmelde deres kommende takster frem for den hidtidige godkendelsesordning. Den enklere anmeldelse forudsætter bl.a., at taksterne ikke stiger mere end Vandsektortilsynets pristalskorrektion, samt at der er sket en godkendelse af taksterne inden for de seneste tre år.
Drikkevandsselskabernes regulering vil forsat følge Vandsektortilsynets pris- og produktionsudviklingsrapport. Tidligere har det været anbefalingen af bruge seneste udarbejdede indekstal. Fremover skal der bruges gennemsnittet af de seneste 2 år indekstal tilsvarende den reguleringsprocent, der bruges til justering af de økonomiske rammer for drikkevandsselskaber.
Spildevandsselskabernes har tidligere brugt jordarbejderindekset til regulering af taksterne.
Fremover skal der bruges gennemsnittet af de seneste 2 år indekstal tilsvarende den reguleringsprocent, der bruges til justering af de økonomiske rammer for spildevandsselskaber.
Da de økonomiske rammer fastsættes for 2 år af gange skiftende imellem drikkevands- og spildevandsselskaber vil det anførte indeks ikke være ens. Til gengæld vil det være gældende i 2 år frem.
Fortolkningen af de nye regler med en to-årig periode med samme prisjusteringstal ift. bekendtgørelsen, forskudt for henholdsvis drikkevands- og spildevandsselskaber, er blevet afstemt med Energistyrelsen.
Takstreguleringen indenfor vandforsyningen er omfattet af Bekendtgørelse om anmeldelse og godkendelse af almene vandforsyningers regulativer og anlægs- og driftsbidrag m.v.:
I bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber i § 28 præciserer hvilke indekser samt deres vægt, som Vandsektortilsynet skal benytte i sin pristalskorrektion.
I lige år fastsættes prisudviklingen for drikkevandsselskaberne og skal efterfølgende bruges til regulering i to år. Idet reguleringen nu følger gennemsnittet af to års prisudvikling, og ikke kun det forgangne år som hidtil, vil de nye krav for regulering af takster til 2026 derfor være baseret på tal fra 2022 og 2023.
Elementer i indekset for pristalskorrektionen, deres vægt og årlig prisudvikling i opgørelsen:
|
Undergrupper, prisudvikling, pct. |
Vægt |
ultimo 2022 |
ultimo 2023 |
|
BYG 61: Jordarbejde mv. |
35 pct. |
10,02 |
5,74 |
|
BYG 61: Asfaltarbejde |
15 pct. |
9,13 |
4,54 |
|
BYG 42: Byggeomkostningsindeks for boliger |
30 pct. |
10,46 |
1,93 |
|
PRIS 1115: 84 Maskiner og apparater og dele dertil, i alt |
20 pct. |
8,77 |
1,59 |
|
Årlig prisudvikling, vægtet pct. |
|
9,77 |
3,59 |
Kilde: Vandsektortilsynet rapport, juli 2024: Pris- og produktivitetsudvikling
I den økonomiske regulering anvender Vandsektortilsynet det geometriske gennemsnit af de seneste to års prisudvikling. I beregningen til brug for drikkevandsselskaberne regulering af 2026 taksterne anvendes prisudviklingen fra ultimo 2022 til ultimo 2023.
Det geometriske gennemsnit udregnes som gennemsnittet af 9,77 pct. og 3,59 pct, som derfor bliver 6,63 pct.
Taksterne for drikkevand fra 2025 skal derfor ganges med 1,0663 for at få priserne for 2026.
2025: Tilslutningsbidrag (Hovedanlægsbidrag + Forsynings- og stikledningsbidrag): 25.000 kr.
2026: Tilslutningsbidrag (25.000 x 1,0663): = 26.657,50 kr.
Der er ikke et lovbestemt niveau for prisfastsættelse af tilslutningsbidrag for drikkevand.
Vi gør opmærksom på, at hvis indeksreguleringen er indskrevet i forsyningens regulativ, bør man sikre sig, at den ændres til den nye regulering af prisindekset.
Takstreguleringen inden spildevandsselskaberne er præciseret i bekendtgørelse om fastsættelse af variabelt vandafledningsbidrag, og om pristalskorrektion af tilslutningsbidrag og fast vandafledningsbidrag:
I bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber i § 28 præciserer hvilke indekser samt deres vægt, som Vandsektortilsynet skal benytte i sin pristalskorrektion.
I spildevandsbetalingsloven er niveauet for det faste bidrag og tilslutningsbidraget fastsat.
Frem til 2025 er det Danmarks Statistiks indeks for jordarbejder (BYG 61) der er blevet brugt til at regulere både tilslutningsbidraget og det faste vandafledningsbidrag.
De nye regler i betalingsloven gør det obligatorisk for spildevandsselskaberne at benytte det samme reguleringsindeks som anvendes i den økonomiske regulering.
I ulige år fastsættes prisudviklingen for spildevandsselskaberne og er efterfølgende gældende for to år. Det vil sige, at prisudviklingen i år fastsættes for spildevandsselskaberne i 2026 og 2027.
Elementer i pristalskorrektionen, deres vægt og årlig prisudvikling i opgørelsen:
|
Undergrupper, prisudvikling, pct. |
Vægt |
ultimo 2023 |
ultimo 2024 |
|
BYG 61: Jordarbejde mv. |
35 pct. |
5,74 |
3,66 |
|
BYG 61: Asfaltarbejde |
15 pct. |
4,54 |
1,64 |
|
BYG 42/43: Byggeomkostningsindeks for boliger |
30 pct. |
1,93 |
0,70 |
|
PRIS 1115: 84 Maskiner og apparater og dele dertil, i alt |
20 pct. |
1,59 |
2,27 |
|
Årlig prisudvikling, vægtet pct. |
|
3,59 |
2,19 |
Kilde: Vandsektortilsynets rapport, juli 2025: Pris- og produktivitetsudvikling.
I den økonomiske regulering anvender Vandsektortilsynet det geometriske gennemsnit af de seneste to års prisudvikling. I beregningen til brug for spildevandsselskabernes regulering af 2026 taksterne anvendes prisudviklingen fra ultimo 2023 til ultimo 2024.
Det geometriske gennemsnit udregnes som gennemsnittet af 3,59 pct. og 2,19 pct, som derfor bliver 2,89 pct.
Taksterne for spildevand fra 2025 skal derfor ganges med 1,0289 for at få priserne for 2026.
Som følge af de nye regler i betalingsloven, anvendes Vandsektortilsynets rapport om prisudvikling til at beregne DANVA indekstal 2025 for tilslutningsbidraget.
Udvikling fra 1997 til 2025:
Tilslutningsbidraget 2026 udregnes ved at gange det geometriske gennemsnit med sidste års tilslutningsbidrag: 64.896,20*1,0289= 66.771,70 kr. eksklusiv moms.
Prisudviklingen for tilslutningsbidraget:
|
Årstal |
Tilslutningsbidrag |
% stigning |
Kilde |
|
1997 |
30.000 kr. |
|
Spildevandsbetalingsloven § 2, stk. 2 (basis) |
|
2024 |
62.716,38 kr. |
|
Jordarbejderindeks k2 (årlig justering fra 1997) |
|
2025 |
64.896,20 kr. |
3,45% |
Jordarbejderindeks k2 (2024) |
|
2026 |
66.771,70 kr. |
2,89% |
Vandsektortilsynet, pris- og omkostningsindeks |
|
2027 |
68.701,40 kr. |
2,89% |
Vandsektortilsynet, pris- og omkostningsindeks |
Note: Da reguleringsprocenten allerede kendes for 2027 pga. den 2-årige prisfastsættelse, kan taksten for 2027 ligeledes beregnes.
Som følge af de nye regler i betalingsloven, anvendes Vandsektortilsynets rapport om prisudvikling til at beregne DANVA indekstal 2025 for fast vandafledningsbidrag.
Udvikling fra 2000 til 2025:
Fast vandafledningsbidrag 2026 udregnes ved at gange det geometriske gennemsnit med sidste års vandafledningsbidrag: 978,90*1,0289= 1007,19 kr. inklusiv moms.
Prisudvikling for fast vandafledningsbidrag:
|
Årstal |
Fast vandafledningsbidrag |
% stigning |
Kilde |
|
2000 |
500 kr. |
|
Spildevandsbetalingsloven § 2 a, stk. 8 |
|
2024 |
946,02 kr. |
|
Jordarbejderindeks k2 (årlig justering fra 2000) |
|
2025 |
978,90 kr. |
3,45% |
Jordarbejderindeks k2 (2024) |
|
2026 |
1007,19 kr. |
2,89% |
Vandsektortilsynet, pris- og omkostningsindeks |
|
2027 |
1036,30 kr. |
2,89% |
Vandsektortilsynet, pris- og omkostningsindeks |
Note: Da reguleringsprocenten allerede kendes for 2027 pga. den 2-årige prisfastsættelse, kan taksten for 2027 ligeledes beregnes.
DANVA har fået bekræftet af Energistyrelsen, at de fremtidige justeringer af fast bidrag og tilslutningsbidrag for spildevandsselskaberne, tager udgangspunkt i niveauet for 2025.
Vi gør opmærksom på, at hvis man regulerer det variable vandafledningsbidrag med den samme sats eller mindre end for det faste bidrag, kan man benytte sig af anmelderordningen. Øvrige betingelser skal naturligvis også være opfyldt.
Link til bekendtgørelser og Jens nyhed fra sidste uge:
Læs også Nye regler for kommunal godkendelse af takster for drikkevand og spildevand