Skanderborg den 18. december 2009
Foreningen af Vandværker i Danmark (FVD) og Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA), vil gerne takke for det fremsendte høringsmateriale.
Generelt er det væsentligt for FVD og DANVA, at der ikke bliver skabt et overvågnings-program, der pålægger vandselskaberne unødvendigt mange omkostninger. Der skal med andre ord være fokus på ikke at opsætte unødvendigt store dokumentations-, markedsafsøgnings- og kontrolkrav. Vandselskaberne opererer under et prisloft og har derfor allerede et stort incitament til at afsøge markedet effektivt. Dette bør reflekteres i de krav, man opstiller til det interne overvågningsprogram.
Det bør endvidere garanteres, at der ikke indføres kontrolforanstaltninger i medfør af denne bekendtgørelse, som allerede er dækket af anden lovgivning, eksempelvis via skattereglerne, årsregnskabsloven, udbudsdirektivet m.fl.
Endeligt skal det igen nævnes, at det er uhensigtsmæssigt, at et serviceselskab i en kommunal koncernstruktur skal afregne til kostpriser og ikke på markedsbestemte vilkår. Dette er problematisk, da kostprisen risikerer at være større end markedsprisen, hvis serviceselskabet er ineffektivt. I vandsektorlovens § 19 fremgår det, at aftaler skal være på markedsvilkår, mens det i modstrid hermed anføres i bemærkningerne til loven, at et serviceselskab i en kommunal koncernstruktur alene kan kræve kostprisen. Det skaber retsusikkerhed. Yderligere afviger prissætningsmetoden fra den der anvendes i forhold til el- og varmeforsyningsselskaber i en kommunal koncernstruktur, hvor prisen fastsættes på markedsbestemte vilkår. Endeligt harmonerer det skatteretlige arms-længdeprincip meget dårligt med princippet om kostægte priser. FVD og DANVA skal således igen opfordre til, at prissætningsprincippet ændres fra kostpriser til en fakture-ring baseret på markedsbestemte vilkår.
FVD og DANVA har desuden en række kommentarer til mere specifikke problemstillinger, der bør tages højde for i den endelige bekendtgørelse.
Revisorkontrol
Det fremgår af § 4, at selskabets revisor skal påse, at der er etableret et program for in-tern overvågning, og at der foretages den beskrevne kontrol. FVD og DANVA finder, at dette er en unødvendig skrap og omkostningstung kontrol. Vandselskaberne har ry for at overholde landets love nøje og en så omfattende kontrol står således ikke mål med behovet. En stikprøvekontrol vil reducere omkostningerne til programmet væsentligt og det bør være tilstrækkeligt til at sikre overholdelse af kravet om intern overvågning.
Afsøgning af markedet
Af § 2 stk. 1 fremgår det, at selskabet skal opstille foranstaltninger til afsøgning af markedet. Det bør her præciseres, at afsøgningen af markedet skal antage et normalt forhold, hvor der er sammenhæng mellem omkostningerne til at afsøge markedet og den besparelse selskabet med rimelighed kan forvente at opnå ved afsøgningen. Såfremt man opstiller rigide krav til afsøgning af markedet, uden at denne markedsafsøgning har relation til den forventede gevinst ved indsatsen, medfører det, at man pålægger vand-selskaberne urimelige omkostninger. Rigide krav til afsøgning af markedet kan sågar have en direkte negativ indflydelse på vandselskabernes muligheder for at indgå favorable aftaler, da potentielle leverandører risikerer at blive trætte af at afgive tilbud, hvis vandselskabet ofte indhenter åbenlyst irrelevante tilbud. Udarbejdelse af tilbud påfører jo også den potentielle leverandør omkostninger, og det er vigtigt, at disse omkostninger står mål med chancen for at vinde ordren.
Certificerede vandselskaber
Flere vandselskaber er certificeret efter en række standarder, bl.a. ISO 9001. Nogle vandselskaber har således allerede i dag etableret programmer, der blandt andet sikrer, at selskabet altid handler på markedsvilkår, og at der er fuld gennemsigtighed omkring indgåede aftaler. Det vil ofte være oplagt for vandselskaber, der har certificerede ledelsessystemer at indarbejde kravene om intern overvågning i det ofte væsentlig mere omfattende ledelsessystem frem for at etablere et dobbeltsystem. Det er vigtigt, at vandselskaberne kan etablere de mest effektive systemer, og det bør derfor specificeres i bekendtgørelsen eller eventuelt i en vejledning, at selskaber, der har certificerede ledelsessystemer, der dækker bekendtgørelsen krav, ikke også skal etablere et sideløbende internt overvågningsprogram. Det certificerede ledelsessystem bør med andre ord kunne træde i stedet for et eksplicit internt overvågningsprogram. Krav om etablering af dobbeltsystemer vil føre til dobbeltkontrol, ressourcespild og mere administration.
Det skal endvidere nævnes, at ledelsessystemerne er certificeret af velrenommerede eksterne auditorer. Såfremt man ønsker at fastholde en omfattende kontrol med intern overvågning, bør man tillade, at vandselskaber med relevante certificerede ledelsessystemer kan benytte deres certificeringsbevis frem for en revisorpåtegning, såfremt det certificerede program lever op til bekendtgørelsen krav.
Vejledning
Det vil være ønskeligt om der udarbejdes en vejledning til bekendtgørelsen, således forsyningerne kan få nærmere retningslinjer for, hvad et program for intern overvågning skal indeholde. Der skal i den forbindelse igen henvises til, at man i vurderingen af behovet for kontrol tager hensyn til de omkostninger man pålægger vandselskaberne. Vejledningen bør foreligge i god tid, inden programmet skal påbegyndes.
Venlig hilsen
Direktør Carl-Emil Larsen, DANVA og Direktør Bent Soelberg, FVD
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018