Digitalisering og de værdifulde data, der kommer ud af det, kan have stor betydning for selskabernes evne til at reducere vandtab. Selv om de fleste selskaber ligger på et ret lavt niveau, arbejder de videre på at få det længere ned.
Jesper WithDen årlige statistik fra DANVAs udgivelse ”Vand i tal” viser, at de fleste drikkevandsselskaber har et relativt lavt vandtab. I hvert fald i international sammenligning. Men en lang række selskaber satser på at bruge værdifulde data fra målere til at få tallet længere ned.
Nordsjællandske Novafos har sammen med HOFOR gennem flere år i LEAKman-projektet arbejdet på at digitalisere distributionsnettet for drikkevand. Det har man gjort i et partnerskab med rådgivningsvirksomheden NIRAS, Danmarks Tekniske Universitet og en række teknologileverandører. Ambitionen har været at gøre vandforsyningerne smartere, mere effektive og bæredygtige. Hver enkel teknologileverandør skulle bidrage med deres løsning i form af signaler, som NIRAS så skulle samle og få til at spille sammen. Partnerskabet er nu afsluttet.
Har man så nået målet med at kunne tilbyde danske vandforsyninger én integreret lækagehåndteringsløsning for at reducere vandtab? ”Vi endte med at gå egne veje og køre vores egen datahåndtering, hvor vi integrerer alle data i et Data Warehouse. Tanken er, at vi kan importere data af forskelligt format, og vores warehouse transformerer fra unikke til fælles strukturer. Det var også tanken bag LEAKman – bare på en måde, hvor det gjaldt for alle vandforsyninger. Men selv om vi har lavet vores egen, vil vi bestemt gerne fortælle alle andre, hvordan vi gør,” siger Bo Lindhardt, der er vicedirektør i Novafos. Selskabet har i dag et vandtab på mellem 5-8% - med en enkelt smutter i Gentofte, hvor man fortsat har problemer med at få tallet bragt ned.
Det arbejder man hårdt på at løse. Kamstrup, der også var med i LEAKman-projektet, har udviklet en elektronisk vandmåler med indbygget noiselogger. Den har Novafos installeret, sådan at 74.000 vandmålere nu modtager op mod 1,7 mio. datapunkter pr. døgn. ”Parallelt med installering af målerne har vi integreret fagsystemer som økonomi, Scada, drift og GIS. De enkelte systemer er gode i sig selv, men for at få dem til at give mere værdi, kombinerer vi datakilderne på kryds og tværs. Så vi er i gang med at opbygge et Data Warehouse med Power BI rapportering oveni. Dvs. det hele er samlet i en virtuel database, hvor man via et simpelt program kan gå til de forskellige datakilder. Vi satser på at være i mål i sommeren 2024,” siger Bo Lindhardt.
Når Novafos har valgt at gøre det selv, er det fordi, det har vist sig at give mest mening. Dels er der en teknologisk udvikling, hvor vandmålerne har udviklet sig og er blevet klogere. Samtidig er Novafos så tilpas stort et selskab, at man har kunnet ansætte egne folk, der kan udvikle på det.
Nyborg Forsyning satte gang i digitalisering i 2015. Det har siden medført installering af fjernaflæste målere hos kunderne og fjernaflæste målere i sektionsbrønde i ledningsnettet. Samtidig delte man forsyningsområdet op i 8 sektioner. ”Vi forsøger at få mest muligt ud af de opsamlede data. De skal bruges klogt i vores arbejde med at effektivere selskabet og herunder selvfølgelig reducere vandtabet. Der er ingen tvivl om, at de mange data hjælper os i forhold til at få bedre overblik over vores vandforbrug og vandtab, der lå på 5,8% i 2022. Vi har stor fokus på det og bliver hurtigt opmærksomme på fejl og lækager i nettet, når de opstår,” siger Jan Sørensen, der er driftschef i Nyborg Forsyning.
Dataopsamlingen danner bl.a. grundlag for, hvordan selskabet prioriterer udskiftningen af dets 175 km ledningsnet. En del stammer fra 1960´erne, så der opstår uundgåeligt brud. Man foretager lækagesøgningen på sektionsniveau, hvor hver sektion er udstyret med målere. Her måler man også på stophaner og hovedventiler, om der er støj på ledningerne. Det giver et øjebliksbillede af forbruget.
”Vi forsøger at finde ud af, om der løber vand hos en kunde, eller om det sker i ledningsnettet. Det hænder, at der er en utæthed, hvor PVC-stikledningen ind til kunden er koblet på hovedledningen. Desuden benytter vi jordmikrofoner i sidste fase af lækagesøgningen til at lytte ned i jorden med. Det gør det nemmere at finde frem til, hvor vi præcist skal grave op for at stoppe en lækage,” siger Jan Sørensen.
Hos Brønderslev Forsyning har man ligeledes satset digitalt, og det giver mulighed for at opgøre forbrug og tab løbende. Vandtabet ligger stabilt lidt under 5% - med perioder hvor det er lidt højere. Det er en målsætning at nå under 4% indenfor fire år. ”De mange værdifulde data gør os klogere og i stand til at hjælpe både os selv og kunderne bedre. De elektroniske målere giver simpelthen mere nøjagtige tal. Der kan godt være usikkerhed om nøjagtigheden af tallene, hvis man ikke har digitale målere i ledningsnet og hos kunderne. Det kunne vi se hos os selv, da vi skiftede fra mekaniske til fjernaflæste,” siger Thorkil Neergaard, der er direktør i Brønderslev Forsyning.
Han fortsætter: ”Investeringen betaler sig, for man kan jo grave guld ud af alle de data, vi modtager. Vi tager så at sige kontrol over vores system, frem for at det har kontrol over dig. Vi ved fra dag til dag, hvor der sker ulykker i nettet. I det gamle system var vi hele tiden et år bagud. Vi kunne have et brud, hvor driftsfolk fór rundt for at finde ud af, hvor den var gal. De digitale målere er en kæmpe fordel for os, og vi kan se det på vandtabet,” siger han. Samtidig får kunden bedre overblik over sit forbrug og har mulighed for at modtage et varsel, hvis der er et læk.
Siden 2020 har man tilbudt kunderne, at de kan downloade selskabets app. Den viser målerdata og kan advisere kunden, hvis man overskrider en vis forbrugsgrænse. Det er dog en opgave at få tilstrækkeligt mange til at bruge app´en, men det arbejder man på. ”Helt perfekt er det ikke endnu. Vi overvejer at tilføje en sms-løsning, hvor app´en sender en sms automatisk, hvis det er muligt. I nogle år har vi leveret en ekstra service ved at ringe til kunden, hvis vi kunne se, at noget var skævt. Men det er nok for tung en post i det lange løb, selv om kunderne faktisk er meget glade for det,” siger Thorkil Neergaard.
Kalundborg Vandforsyning har haft et lavt vandtab i mange år. I 2022 var tallet helt nede på 1,7%. Det lave niveau skyldes en række tiltag igennem de seneste 20 år. Ledningsnettet er blevet sektioneret, så det er blevet nemmere at opdage unormalt forbrug og indkredse lækager. Der er løbende lavet brudregistrering som input til planlægning af renoveringsprojekter, så de værste ledningsstrækninger løbende er blevet udskiftet.
”Der er en særlig faktor hos os, da en stor del af vandforbruget går til storkunder, som giver et højt vandforbrug i forhold til vandspildet og dermed en lav procent i vandtab. Hvis vi beregner vandtabet særskilt for ledningsnettet til de almindelige forbrugere i Kalundborg i forhold til vandforbruget, ligger vandtabet normalt omkring 6%,” siger direktør Hans-Martin Friis Møller.
I Horsens har man hos Samn Forsyning nedbragt vandtabet til bare 1,2% i 2022. For 5 år siden lå vandtabet på ca. 8.% Det har man, ifølge Jens Peder Hansen, der er driftschef i Samn Forsyning, opnået ved en fokuseret indsats på at jagte vandtab.
Også i Horsens gør man stort brug af opsamlede data fra fjernaflæste målere, der er placeret i de sektioner, som man har opdelt forsyningsområdet i. ”Vi får en masse data ind, og dem har vi så gjort en indsats for at bruge bedst muligt. Det har vi koblet sammen med at bruge ekstra mandskabsressourcer på at følge op på uregelmæssigheder hurtigst muligt. Dertil har det hjulpet os, at vi har kalibreret vores flowmålere om, så vi får mere valide data fra dem. Desuden fornyer vi løbende ledningsnettet,” forklarer Jens Peder Hansen.
Han forventer, at næste års udrulning af fjernaflæste vandmålere hos kunderne vil gøre både kunder og selskab klogere på forbruget, og det kan nemt føre til yderligere reduktion i vandtab. ”Hvis borgerne som forventet reducerer deres forbrug, vil vi skulle indvinde mindre vand. Det vil give lidt mindre tab, og vi vil få en besparelse på driften. Det vil have den afledte effekt, at det hjælper os til at nå det årlige effektiviseringsmål,” siger Jens Peder Hansen.
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018