Energistyrelsens nye bekendtgørelser skaber både positive muligheder og udfordrende barrierer for vandselskaberne.
Lars FischerRevideringen af bekendtgørelsen om økonomiske rammer, som er en af i alt fire forslag til ændringer i bekendtgørelser, bringer nogle vigtige forbedringer.
Blandt andet fjerner forslaget tidligere begrænsninger på tilskud til udviklingsprojekter og udvider fristen for køb og salg af grunde fra fire til otte år. Denne udvidelse er en tiltrængt opdatering, der giver selskaberne større fleksibilitet, især ved store anlægsprojekter som centralisering af renseanlæg. Udvidelsen bør dog også gælde bygninger, da komplekse byggeprojekter ofte strækker sig over længere tid.
Med de nye regler får vandselskaberne desuden bedre muligheder for at deltage i innovations- og demonstrationsprojekter, hvilket kan styrke både effektivitet og eksportmuligheder. Tilskud til sådanne projekter har været afgørende for teknologisk udvikling og forbedring af forsyningen.
DANVA ser dog betydelige risici i de nye kontrolsystemer og takstændringer. Forslaget indfører en skarp bagatelgrænse på 1 % for prisjusteringer. Vandselskaber kan opleve strafrenter, hvis de opkræver mere end grænsen tillader – eller miste indtægter, hvis de ligger under. Denne stramme grænse vil medføre stærkt svingende priser, hvilket strider mod vandsektorlovens formål om stabile takster. Takstjusteringerne risikerer dermed at skabe en unødig økonomisk belastning for selskaberne og usikkerhed for forbrugerne. DANVA anbefaler derfor at hæve grænsen for at fremme større stabilitet.
De foreslåede regler indfører desværre også usikkerhed omkring tillæg til forsyningsaktiviteter. Ifølge bekendtgørelsen kan selskaber miste tilskud til nødvendige omkostninger, hvilket ifølge DANVA er i strid med lovens hensigt. Denne usikkerhed kan få selskaberne til at tøve med nødvendige investeringer, hvilket kan ramme både forsyningssikkerhed og klimatilpasning.
Bekendtgørelsen lægger desuden op til at fjerne beskrivelse af muligheden for at bevare effektiviseringsgevinster i egenkapitalen. Tidligere havde vandselskaber udtrykkelig mulighed for at opspare en del af de opnåede gevinster, som kunne anvendes frit, men dette videreføres ikke. Det kan fjerne en central motivationsfaktor for selskaberne til at drive en effektiv forretning.
Afslutningsvist opfordres der til præciseringer og lempede overgangsregler, især for de mindre vandselskaber, som risikerer en betydelig administrativ byrde. Særligt for mindre selskaber, der kortvarigt kan overskride grænseværdier, bør der være undtagelser, så de undgår unødig administration.