Haraldsminde regnvandssø er et unikt eksempel på, hvorfor det giver mening at bruge energi og ressourcer på at skabe synergier og merværdi igennem lokale og regionale samarbejder.
Jesper Folke Andersen
WSP Danmark A/S (projektering)
Sweco Danmark A/S (byggeledelse)
OKNygaard A/S (hovedentreprenør)
Novafos A/S
Ballerup Kommune
Kapacitetsprojektet for Harrestrup Å (i ansøgningen også kaldet Harrestrup Å-samarbejdet): Kommunerne Ballerup, Herlev, Gladsaxe, Glostrup, Albertslund, Rødovre, Brøndby, Hvidovre, Frederiksberg og København sammen med HOFOR, Frederiksberg Forsyning, Glostrup Forsyning og Novafos.
Regnvandssøen blev i første omgang aktuel i forbindelse med klimatilpasningsplanerne for området omkring Haraldsminde i Ballerup Kommune. Sideløbende med det lokale projekt i Haraldsminde arbejdede Ballerup Kommune og Novafos med 9 andre kommuner og deres forsyninger på at sikre, at Harrestrup Å kunne håndtere en 100-års regn. Harrestrup Å-systemet er den primære vandvej for store dele af Hovedstadsområdet ved skybrud, og der var store oversvømmelser fra vandløbet i forbindelse med de to skybrud i hovedstaden i 2007 og 2011.
I Kapacitetsprojektet for Harrestrup Å blev det hurtigt klart, at de grønne områder langs Harrestrup Å skulle i spil som oversvømmelsesarealer, hvis man skulle lykkes med at sikre de 9 hovedstadskommuner mod skadevoldende oversvømmelser langs åen. Hermed blev et ekstra samarbejde føjet til projektet ved Haraldsminde, og det fik indflydelse på udformningen af lokalområdet, der kom til at bestå af flere elementer: Novafos har etableret en regnvandssø med en rensevolumen på ca. 8.000 m3. Regnvandssøen har derudover en forsinkelseskapacitet på ca. 20.000 m3 svarende til en 5-års hændelse. Ved skybrud op til en 100-års hændelse lukker en sluse i åen, og et oversvømmelsesareal tages i brug. Slusen og oversvømmelsesarealet kan tilbageholde yderligere 30.000 m3 regnvand og finansieres af parterne i Kapacitetsprojektet for Harrestrup Å. Den samlede kapacitet i Haraldsminde er på ca. 50.000 m3 regnvand til gavn for både lokalområdet og kommunerne langs Harrestrup Å.
Området er designet, så det ændrer karakter i forhold til den tilbageholdte mængde regnvand, og man vil opleve en sø med varierende vandstand alt efter, hvornår det sidst har regnet. Man kan gå en tur på stien langs vandkanten eller over søen på 2 broer, der indikerer forbassinerne. Ved regn over 5-års hændelsen vil stien og broerne blive oversvømmet, og det vil kun være muligt at gå rundt om søen på en højereliggende sti.
Når skybruddet rammer, vil slusen lukke, og Harrestrup Å vil brede sig ud i oversvømmelsesarealet, hvorved et større område omkring den nye sø og store dele af stisystemet vil blive oversvømmet.
Området er indrettet, så der i tilfælde af en 100-års hændelse vil være tale om en kontrolleret oversvømmelse. Det betyder, at nogle af områdets rekreative faciliteter friholdes, og at hestene i området kan stå tørt.
I projektet er der arbejdet med synergier mellem de forskellige lokale interesser bl.a. igennem nyttiggørelse af materialer: Fældede træer er beholdt i området til ”billebyer”, og opgravede sten er brugt til markørsten i forhold til vandstandsændringer i søen. Overskudsjorden er brugt rekreativt til at skabe et varieret terræn. Mere end 90 % af den opgravede jord er nyttiggjort i nærområdet, hvilket har sparet rigtig meget på CO2-regnskabet.
Haraldsminde regnvandssø er resultatet af et samarbejde, hvor det er lykkedes at udnytte områdets muligheder og skabe synergi mellem interessenter på flere niveauer og deres krav til anlæg.
Haraldsminde regnvandssø er det første af 40 delprojekter, som skal medvirke til at sikre den 20 km lange Harrestrup Å mod skadevoldende oversvømmelser ved en 100-års hændelse. Det er de 4 forsyningsselskaber, Novafos, HOFOR, Glostrup Forsyning og Frederiksberg Forsyning, der finansierer de anlæg, der skal sikre, at Harrestrup Å-systemet i fremtiden kan håndtere en 100-års hændelse. Det har kun kunnet lade sig gøre, fordi man har tænkt i løsninger for vandoplandet og ikke har hæftet sig i kommunegrænser. Det betyder også, at en lang række af delprojekterne kommer til at ligge i opstrømskommuner som Ballerup, men finansieringen af anlæggene sker i fællesskab ud fra en fordelingsnøgle, der bygger på størrelsen af det befæstede opland til Harrestrup Å-systemet i den enkelte kommune. De fire forsyningsselskaber får hver en andel i de 40 delprojekter, hvor oversvømmelsesarealet og slusen ved Haraldsminde er det første, der er realiseret.
Med projektet ønskede vi dels at skabe muligheder for, at naturen kunne udfolde sig, dels at tilføre oplevelser i en del af Ballerup, der før var et ensformigt område, som kun få brugte.
I projektet er der blandt andet arbejdet med biodiversitet, natur, landskab og oplevelser. Det har været et klart mål med projektet at skabe muligheder for at komme tæt på forskellige landskabs-typer. Det er gjort ved at skabe et område med plejede arealer og vilde arealer, der rummer forskellig vegetation. Det skaber nye oplevelser på turen rundt om søen, hvor man går fra de plejede områder igennem ”vild” natur, og selv om området er åbent, skabes der nye rum igennem beplantning og pleje.
De brede broer, der definerer forbassinerne, giver mulighed for at komme helt tæt på vandet, så man kan nærstudere fisk, vandinsekter og -planter. Broerne og markørstenene, der er placeret i vandkanten, fremhæver foranderligheden i vandstanden og giver en direkte respons på den regn, der er faldet ”det har regnet, hvor meget er søen mon fyldt?”
De fældede træer fra anlægsprojektet er brugt til at skabe ’billebyer’, hvor insekter og småkravl kan udfolde sig og medvirke til at øge biodiversiteten i området.
I projektet er der arbejdet med nyttiggørelse af ressourcer, bl.a. jord, sten og fældede træer til gavn for miljøet og klimaet. Opgravet jord er indarbejdet i det omkringliggende landskab, hvor det bidrager til større oplevelsesværdi. De sten, der er fundet ved udgravningen af bassinet, er brugt til markørsten for at synliggøre den svingende vandstand, der er i regnvandssøen, og de træer, der er fældet, er nyttiggjort til ”billebyer”. Alt sammen tiltag der ikke kun gavner miljøet og økonomien i projektet, men også sikrer, at CO2-aftrykket for anlægsarbejdet bliver mindre.
I Kapacitetsprojektet for Harrestrup Å har samarbejdet mellem kommunerne og forsyningerne sikret en optimering i forhold til de volumener, der er behov for, for at sikre mod skadevoldende oversvømmelser langs Harrestrup Å ved en 100-års regn. Hvis hver enkelt kommune skulle planlægge individuelt, skulle kommunen håndtere 100 % volumen ved en 100-års regn. Men ved at samarbejde kan kommunerne ’låne’ volumen hos hinanden, og dermed kan man i fællesskabet nøjes med at skulle tilbageholde 60 % volumen ved en 100-års regn.
I projektet er der arbejdet med samarbejder på flere niveauer. På lokalt niveau har der været et samarbejde mellem Ballerup Kommune og Novafos, og de nærtliggende boligforeninger, fritidsklubben, skoler samt fodboldklub har været inddraget og bidraget til valg af løsninger.
Sideløbende har der i forbindelse med Kapacitetsprojektet for Harrestrup Å været et stort tvær-kommunalt samarbejde med i alt 10 kommuner og deres 4 forsyningsselskaber, hvor formålet har været at sikre Harrestrup Å-systemet mod skadevoldende oversvømmelser ved en 100-års regn. Her blev det i den tidlige fase klart, at arealet i Haraldsminde, der var tiltænkt en regnvandssø, også skulle rumme et oversvømmelsesareal i forbindelse med Kapacitetsprojektet for Harrestrup Å.
Haraldsminde regnvandssø har været pilotprojekt i forhold til gennemførsel af de kommende delprojekter i Harrestrup Å-samarbejdet. For hver fase af Haraldsminde-projektet har vi i samarbejde med de øvrige parter skullet udarbejde rammerne for, hvad resten af delprojekterne langs Harrestrup Å skal leve op til, et arbejde der vil gavne de næste 39 projekter over de næste 20 år.
(Billeder: Novafos og WSP)
Haraldsminde regnvandssø – når lokale og regionale samarbejder går op i en højere enhed
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018