Miljø- og Fødevareklagenævnet har netop afgjort en sag om, hvad kommunalbestyrelsen kan undlade at godkende i vores standardregulativ (fælles branchevejledning). Hvis jeres regulativ er lig standardregulativet, betyder det, at I nu skal indføre en ny praksis, når I behandler sager vedrørende disse dele af vores standardregulativ, den fælles branchevejledning lanceret af DANVA og Danske Vandværker i 2020.
Mickey Kærsgaard Nielsen og Mette Kingod fra Danske Vandværker Susanne Vangsgård, DANVAKonkret drejer det sig om tre dele af regulativet
Det fremgår af afsnit 8.1.8, 8.1.9 og 9.17, at almene vandforsyninger kan afbryde vandet hvis: | Afgørelsen betyder at: |
Ejeren forsømmer sine pligter med hensyn til vandinstallationer |
Det er kommunalbestyrelsen, der fører tilsyn, og I må bede dem om at tage sagen op og eventuelt give ejeren et påbud. I må ikke lukke for vandet. |
Der er en potentiel fare for forurening | Nu skal faren være aktuel, før I må lukke. Ved potentielle farer for forurening må I henvende jer til kommunalbestyrelsen, der må fører tilsyn med eventuelt påbud. |
Der er ikke adgang til at efterse måleren. | I må holde jer til at opkræve administrationsgebyr for forgæves kørsel, eller hvis ejer undlader at reagere på gentagne henvendelser. Taksterne skal fremgå af takstbladet. I må ikke lukke for vandet. |
Udgifter til nødvendige reduceringer af ledningsdimensioner for brandhaner skal betales af den almene vandforsyning og ikke af kommunalbestyrelsen. Udgifter til neddimensionering må derfor indregnes i den almindelige drift (anlægs- og/eller driftsbidrag).
Kommunen kan ikke forpligtes via regulativet til at betale for at fjerne eller reparere defekte brandhaner. Nævnet tilkendegiver dog, at kommunen efter omstændighederne er forpligtet til at reagere på en oplysning fra den almene vandforsyning om en defekt eller overflødigt brandhane, da sådanne brandhaner kan udgøre en fare for forsyningssikkerheden. Kommunen kan i givet fald bede jer løse problemet mod betaling.
Vandmåleren skal som udgangspunkt placeres inde i huset. Den må kun flyttes til en målerbrønd, hvis det sker, er af hensyn til:
Anvendelsen af målerbrønden vil altid være på baggrund af en konkret vurdering. Det nævnte er angivet i normalregulativet fra styrelsen i 2014. Nævnet fremhæver, at det er lovligt, at kommunalbestyrelsen tillægger forbrugerens mulighed for løbende at kontrollere vandforbruget vægt, hvorfor kommunalbestyrelsen kan afslå at godkende et regulativforslag, hvor muligheden for brug af målerbrønd udvides udover de situationer nævnt i normalregulativet.
Det vil derfor være af betydning, om den almene vandforsyning kan argumentere for, at ejeren har let adgang til at aflæse måleren på en skærm, der er installeret inde i huset eller på en app.
På baggrund af nævnsafgørelsen fra 16.01.2024 opfordrer vi jer til at ændre/have en administrativ praksis, så I følger principperne beskrevet herover.
I kan sagtens bruge de regulativer, I har på nuværende tidspunkt, da de tidligere er godkendt af jeres kommunalbestyrelse – men formelt set er nogle af de tidligere godkendte regulativer på enkelte punkter i strid med den nye nævnspraksis. Derfor er det vigtigt, at I sørger for at ændre jeres interne praksis, så I reelt efterlever det ovennævnte.
Hvis I har bestemmelser i jeres godkendte regulativ, der på de ovenstående punkter er lig branchevejledningen fra december 2020, så kan I informere kommunalbestyrelsen om jeres kendskab til afgørelsen fra Miljø- og fødevareklagenævnet dateret 16.01.2024 (sagsnr: 21/01106). Naturligvis vil I fremover følge udmeldingerne fra nævnet. I samme anledning kan I informere om, at Danske Vandværker og DANVA har igangsat et opdateringsarbejde af branchevejledningen, som gerne skal resultere i en gennemskrevet, ny version i 2024
Skulle I have ideer til ændringer i regulativet, vil vi meget gerne høre fra jer. I kan sende forslag til følgende mail: mni@danskevv og sv@danva.dk
Sagen startede i nævnet i i 2021, hvor forsyningen klagede over, at kommunalbestyrelsen afviste af godkende deres regulativ. Miljø- og Fødevareklagenævnet har ved en fyldestgørende argumentation givet både kommunen og forsyning medhold på forskellige punkter. Spørgsmålet går i sin enkelthed ud på, hvornår kommunerne må afvise at godkende de almene vandforsyningers regulativ. Kommunen afviste at godkende specifikke dele af det indsendte regulativ, der i sin helhed bygger på den branchevejledning, der er udarbejdet af Danske Vandværker og DANVA.
8.1.8, 8.1.9 og 9.17
Den første del, der er taget stilling til, er afsnit 8.1.8, 8.1.9 og 9.17, der fastsætter retningslinjer, hvor forsyningen må afbryde vandtilslutningen. Det handler om de situationer, hvor:
Her har nævnet lagt vægt på at, det er er kommunalbestyrelsen, der efter vandforsyningslovens § 65, stk. 1 har tilsynspligt og kan sanktionere med bøde efter § 84, stk.1, nr. 1 eller 4. Der er således tidligere – sågar i lovform - taget stilling til mulighederne for håndhævelse og det anses for at være udtømmende. Forsyningen må derfor ikke fastsætte yderligere sanktionsmuligheden som for eksempel at lukke for vandet. Det er uden betydning, at kommunen sjældent benytter denne mulighed i loven.
Det fremhæves, at forsyningen allerede har adgang til at lukke for vandet ved aktuel fare for forurening, hvorefter vandkvaliteten kan sikres. Der findes derfor at være tilstrækkeligt med disse foranstaltninger.
Ligeledes fastholdes det, at der er tilstrækkeligt med muligheder for sanktionering i tilfælde, hvor forsyningen ikke får adgang til måleren. Det kan ske ved at opkræve et gebyr for forgæves kørsel eller ejeren, der gentagne gange har undladt at reagere på henvendelser. Dem almene vanforsyning sikres her økonomisk mod tab.
5.1
Det næste punkt handler om afsnit 5.1, hvorefter forsyningen ikke er forpligtet til at etableret en stophane. Nævnet fastslår, at kommunen ikke kan afvise at godkende dette, da der ikke er hjemmel til at kræve at afspærringsanordninger etableres på stikledninger.
5.4
Afsnit 5.4 handler om forsyningens mulighed for at opkræve betaling for at afbryde stikledningen til en ubenyttet ejendom. Her fastslog nævnet, at betalingen kan opkræves hos ejeren. Det forudsætter dog, at der er udregnet en fast takst herfor, som er godkendt af kommunen på almindelig vis. Det stemmer således overens med den praksis, vi kender, hvor opkrævning ikke må ske ”efter regning”, men efter godkendte takster. I virkeligheden ser vi dog kun ganske få eksempler på sådan en takst i takstblade.
7.1
Punktet handler om brandhaner, deres dimensionering, og hvem der har ansvaret. Nævnet finder her, at forsyningen skal betale for nødvendige reduceringer af ledningsdimensionerne. Det må indregnes i taksterne. Der er ikke hjemmel i lovgivningen til at pålægge kommunen denne omkostning. Med andre ord er det for lang tid siden nationalpolitisk besluttet, at det er de lokale borgere i området (forsyningens medlemmer), der skal betale og ikke alle borgere i en kommune.
Det bliver desuden vurderet, at kommunen ikke kan blive pålagt direkte at betale for at fjerne eller reparere defekte brandhaner. Dog er kommunen forpligtet til at reagere, hvis den modtager henvendelse fra forsyningen om defekte eller ødelagte brandhaner, der udgør en fare for forsyningssikkerheden. Det kan virke bureaukratisk, og i praksis må forsyningen gøre kommunen opmærksom på forholdende, hvorefter kommunen kan bede forsyningen om at betale for at fjerne eller reparere brandhanen.
9.3
Bestemmelsen handler om placeringen af vandmåleren. Hidtil har det været sådan, at forsyningen kunne beslutte, om måleren skulle placeres i huset eller i målerbrønd med afsæt i de gældende byggetekniske standarder i DS439.
Med denne afgørelse finder nævnet, at det klare udgangspunkt skal være, at måleren placeres inde i huset. Det er af hensyn til ejerens mulighed for at holde øje med forbruget ud fra et ressourcebesparende fokus. Det må derfor ikke fremgå af regulativet, at forsyningen selv beslutter placeringen.
Forsyningen kan dog efter en konkret afvejning, hvor det af hensyn til installation, aflæsning eller vedligeholdelse ikke er muligt at placere måleren i huset, vælge at placere måleren i en målerbrønd. I vurdering skal der lægges vægt på, at ejeren har mulighed for let at kunne aflæse forbruget på en skærm, der er installeret i huset eller en app.
Praksis på dette område er delvist uafklaret. Fremtiden må vise, hvilke konkrete forhold, der skal være til stede for at flytte måleren til en målerbrønd. Men aflæsningsmuligheden kan kommunalbestyrelsen veje tungt.
Endelig fremhæver nævnet, at kommunen skal vejlede forsyningen i de tilfælde, hvor den mener at regulativet er modsætningsfyldt eller uklart formuleret. Der er der ikke hjemmel til at nægte godkendelse af regulativet i disse situationer.
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018