Øget viden, mangfoldighed og professionalisme synes oplagt at forvente på baggrund den større involvering af eksterne bestyrelsesmedlemmer, der er udpeget på grund af specificerede kompetencer.
Susanne VangsgårdDANVA finder, at det er spændende, at mange vandselskaber har eksterne bestyrelsesmedlemmer – faktisk hele 58 % af respondenterne. Det er i den forbindelse DANVAs opfattelse, at antallet er steget siden forsyningernes udskillelse fra kommunerne, og at de hidtidige erfaringer har været positive, hvilket må have været en af bevæggrundene til, at flere går den vej.
Begrebet ”eksterne” dækker i øvrigt over personer, der ikke er medarbejderrepræsentanter, valgt blandt forbrugerne eller udpegede kommunalbestyrelsesmedlemmer.
DANVA undersøgte i de første måneder af 2014 medlemmernes erfaringer med forbrugervalget i 2013. Der var en svarprocent på godt 55 % (45 selskaber), og respondenterne repræsenterer ca. 50 % af den samlede debiterede vandmængde blandt de selskaber, der er underlagt vandsektorloven.
Enkelte spørgsmål angik ikke selve valget blandt forbrugerne men havde udpegningen af eksterne bestyrelsesmedlemmer i centrum. Det står ejerne af vandselskaberne frit for at formulere regler om udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer i deres vedtægter – og udpegningen af disse har således intet med det obligatoriske valg blandt forbrugerne at gøre. Naturligvis kan valget blandt forbrugerne betyde, at der tilføres selskabets bestyrelse nogle kompetencer, som er nyttige henset til selskabets opgaver, den økonomiske styring og fremtidige planer med mere.
Det er DANVAs opfattelse, at antallet af vandselskaber med eksterne bestyrelsesmedlemmer i 2010 efter Vandreformen kunne tælles på 1-2 hænder. Det er også foreningens klare indtryk, at selskabernes ledelse arbejder bevidst og vedvarende med at øge professionaliseringen af ledelsen – herunder hente inspiration fra andre sektorer, skabe en større mangfoldighed og rum for fornyelse.
58 % af respondenter (26 selskaber) i DANVAs undersøgelse tilkendegav, at de havde eksterne bestyrelsesmedlemmer.
Det er ligeledes interessant at konstatere, at der blandt respondenterne er hele 33 % (15 forsyninger), hvor eksterne medlemmer har flertallet i vandselskabets bestyrelse.
DANVA sendte i begyndelsen af marts 2014 et supplerende spørgsmål gående på kompetencer hos eksterne bestyrelsesmedlemmer til de selskaber (26 stykker), som tidligere havde angivet, at der var eksterne i bestyrelsen. Svarprocenten var godt 60 %.
I forhold til kompetencer hos de eksterne bestyrelsesmedlemmer synliggør respondenterne, at der ofte specielt er lagt vægt på:
Følgende kompetencer har samlet set også været i spil:
Flere respondenter har i marts måned også informeret om udpegningsprocessen, og det efterlader DANVA med det indtryk, at der er meget stor variation i dels dialogen med kommunen dels forarbejdet:
Èt enkelt selskab gør i øvrigt opmærksom på, at deres ledelsesorgan er omfattet af reglerne om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn, se § 139 a i selskabsloven.
I DANVA anses trenden med eksterne bestyrelsesmedlemmer som værende spændende – og de hidtidige erfaringer fra medlemmerne giver anledning til at være optimistisk i forhold til at kunne forvente et positivt spin-off.
Uanset om kravet om forbrugervalg bliver afskaffet eller ej – så er der god grund til at følge med i erfaringerne hos vandselskaberne, der har arbejdet og arbejder med etableringen af en mangfoldig bestyrelse, hvor forskellige kompetencer supplerer hinanden. Dette inkluderer naturligvis de selskaber, hvor der på generalforsamlingen er udpeget eksterne bestyrelsesmedlemmer.
Aarhus Vand A/S har tilladt, at deres tanker om sammensætningen af bestyrelsen synliggøres på vandreformsitet under ledelse. Samme sted kan læseren finde Helsingør Kommunes annoncering efter eksternt bestyrelsesmedlem. Læs materialet her...
Emnet er bl.a. omtalt i aktieselskabslovens § 139 a, se lov nr. 1383/2012:
Måltal skal ifølge selskabslovens §139 a stk. 2 bl.a. laves hos store kapitalselskaber, der er selskaber, som overskrider to af følgende kriterier i 2 på hinanden følgende regnskabsår:
1) En balancesum på 143 mio. kr.,
2) en nettoomsætning på 286 mio. kr. og
3) et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede på 250.
Yderligere information findes i en vejledning fra Erhvervsstyrelsen, februar 2013: http://erhvervsstyrelsen.dk/file/346019/vejled_om_koen.pdf
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018