En undersøgelse, gennemført af DANVA, viser, der er behov for øget fokus på brandhaner som mulig forureningskilde af drikkevandet. For at løse problemet skal kommunerne løfte det ansvar, som deres beredskab skal varetage i forhold til brandhaner.
Resultatet af en DANVA-undersøgelse, foretaget blandt danske vandselskaber viser, det er nødvendigt, at kommunerne påtager sig ansvaret for deres brandhaner. Dermed kan de forhindre, de er årsag til forurening af drikkevandet.
62 procent af undersøgelsens respondenter svarer, at brandhaner har givet anledning til lækager, og at det i 44 procent af disse situationer vurderes, at lækagen er forbundet til en overflødig brandhane. Lækager kan give anledning til kvalitetsmæssige problemer med forurening af drikkevandet. Halvdelen af respondenterne angiver, at de har haft sådanne situationer de sidste fem år. En enkel forsyning vurderer, at der i perioden har været omkring 25 tilfælde af denne karakter i forsyningsområdet.
Det er en uholdbar situation, mener chefkonsulent i DANVA, Susanne Vangsgård:
”Konkret bør beredskaberne sikre, at der sker en vedligeholdelse herunder forsvarlig afprøvning og udskylning af alle brandhaner, tilkoblet forsyningen. Hvis ikke det sker, så skal der udarbejdes en plan for sløjfning. Finansieringen af vedligeholdelsen herunder evt. sløjfning skal løftes af det kommunale beredskab i kommunerne,” siger Susanne Vangsgård.
DANVA henviser til, at der kan hentes inspiration til indsatsen i det arbejde og samarbejde, som Østjyllands Brandvæsen er central aktør i, se DANSKVAND december 2019.
Utætheder på ledningsnettet, der fører frem til brandhaner, er uhensigtsmæssige ud fra en ressourcemæssig, afgiftsmæssig og kvalitetsmæssig betragtning. Er der hul på en installation, så vandet trykkes ud, kan vand af ikke-drikkevandskvalitet også suges ind ved vakuum.
Hvis en brandhane ikke er i brug, kan det stillestående vand i installationen frem til hanen også udgøre en fare ved, at det blandes sammen med vandet, der løber i forsyningens ledninger. Risikoen er særlig stor, hvis brandhanen ikke vedligeholdes og udskylles jævnligt.
Almene vandforsyninger har en lovbaseret forpligtigelse til at sikre drikkevandskvalitet i det leverede vand. Siden 2014 har det tilmed under strafansvar været pålagt forsyningerne at udarbejde et ledelsessystem, som bidrager til at forebygge forurening af drikkevandet, og i den forbindelse er brandhaner en mulig forureningskilde. I og med det er kommunalbestyrelsen, der er tilsynsmyndighed i forhold til overholdelse af drikkevandskvaliteten, så er det også kommunalbestyrelsen, som forsyningen underretter om ledelsessystemerne. Det vil sige, at kommunalbestyrelserne både har en tilsynsrolle i forhold til drikkevandskvaliteten og en afgørende rolle i forhold til beredskabet.
Der er i øvrigt ingen juridisk usikkerhed i forhold til, at kommunalbestyrelsen/beredskabet har ansvaret for brandhanerne, herunder etablering og vedligeholdelse m.m. Forpligtigelsen er baseret på § 15 i beredskabsloven og uddybet i det af kommunalbestyrelsen godkendte regulativ/leveringsbetingelser, der angår vilkårene for at være forbrugerne hos forsyningen. Efter DANVAs opfattelse omfatter ansvaret også sløjfning, selvom det ikke står eksplicit; ansvaret følger af vedligeholdelsesforpligtelsen. Denne opfattelse er i øvrigt i tråd med den uddybning, der lå i et ældre cirkulære fra 1976, hvoraf det fremgik, at det var beredskabsinspektøren,der lavede indstillinger til kommunalbestyrelsen om det fremtidige behov ny-etablering eller nedlæggelse af brandhaner.
Der er ikke længere et lovkrav om to årlige afprøvninger af brandhaner. Beredskabsstyrelsen anbefaler, at man afprøver de brandhaner, der anvendes til brandslukning. Det vil sige, at der ikke er anbefaling om afprøvning af overflødige brandhaner. Konsekvensen er, at disse vil have stillestående vand af dårlig kvalitet i installationerne op til hanen. Problemet forstærkes af, at det kommunale beredskab har besvær med at få tilstrækkelige midler til at udføre tilsyn med og vedligeholdelse af brandhaner.
Antallet af overflødige brandhaner er øget kraftigt, da der er kommet nye, mindre vandkrævende slukningsmetoder, og mange brandslukninger kan klares med vand fra brandkøretøjerne. Da særligt de overflødige brandhaner er en mulig risiko for vandkvaliteten, bør de vedligeholdes, afkobles forsvarligt eller sløjfes.
En del af respondenterne (47 %) oplyser, at der er lokale aftaler mellem beredskabet og forsyningen om håndtering af de overflødige brandhaner.
Respondenternes svar tydeliggør, at i langt de fleste aftaler er det forsyningen, som sløjfer eller afkobler brandhanen, mens det er stor forskel på hvem, der finansierer arbejdet. De skal også bemærkes, at sløjfningen typisk sker i forbindelse med, at forsyningen er i gang med renovering af sine ledninger – og ikke i et tempo, som beredskabet bestemmer. Fornyelsesgraden af forsyningernes ledninger er i øvrigt på landsplan angivet til ca. 0,9 procent som et vægtet gennemsnit for årene 2008-2018[i]. Det vil sige, at når tusindvis af brandhaner ikke længere skal indgå i det aktive beredskab, så vil det tage virkelig mange år, før de overflødige brandhaner er sløjfet, hvis de skal følge forsyningernes normale renoveringshastighed.
Naturligvis kan det umiddelbart undre, at aftalerne ikke altid afspejler det lovbaserede finansielle ansvar. Men det er glædeligt, at der i det mindst tales om udfordringen.
Det skal dog understreges, at DANVA anser det som værende utilfredsstillende, hvis nedlæggelsen af de overflødige brandhaner generelt skal afvente forsyningernes renovering. Det er behov for, at beredskaberne får mulighed for at prioritere en forsvarlig håndtering af brandhaner generelt – og især de overflødige brandhaner.
28 vandforsyninger (47% af respondenterne) har angivet, at de oplever, at beredskabet ikke har nogen plan for vedligeholdelse herunder sløjfning af brandhaner. Dette er i givet fald tankevækkende, når 19 forsyninger (32% af respondenterne) vurderer, at de hver har over 500 brandhaner – og der er forsyninger, der vurderer, at de har ca. 4.500 brandhaner.
Selvom både beredskaberne og forsyningerne har interesse i at vide, hvor alle brandhaner er placeret, så er erfaringerne fra Østjylland, hvor der er et unikt samarbejde mellem Østjyllands Brandvæsen og forsyningerne i Aarhus, Skanderborg og Odder, at det korrekte overblik kun opnås ved at pulje alle aktørers registreringer.
I DANVAs undersøgelse tilkendegiver 56% af respondenterne, at de ikke har et aktuelt indblik i placeringen af overflødige brandhaner. Dette giver anledning til en vis bekymring, især da der ikke er nogen anbefaling fra Beredskabsstyrelsen gående på, at disse skal afprøves/tilses – og der dermed altid vil være stillestående vand i installationerne frem til brandhanen. Dette udgør en særlig driftsmæssig risiko for vandforsyningen, da der kan strømme vand af dårlig kvalitet fra disse overflødige brandhaner til ledningsnettet, der anvendes til at forsyne forbrugerne med.
Endvidere har ca. 40% af respondenterne kendskab til, at beredskabet har en plan for de fremtidige brandhaner, der skal indgå i det aktive beredskab.
”DANVA er på vegne af vandforsyningerne bekymret for brandhanernes påvirkning af drikkevandet i fremtiden, hvilket i høj grad hænger sammen med, at forsyningerne oplever et fravær af planlægning, vedligeholdelse og vilje til at påtage sig et ansvar,” siger Susanne Vangsgård.
DANVA har i efteråret 2019 undersøgt medlemmernes erfaring med brandhaner i deres respektive forsyningsområder – herunder evt. udfordringer med overflødige brandhaner.
Der er 60 ud af 90 almene vandforsyninger, som har responderet, og de leverer drikkevand til ca. 2.7 millioner danskere. Forsyningerne har en samlet debiteret vandmængde, der svarer til ca. 62 procent af den samlede debiterede vandmængde i Danmark.
Rettidig omhu burde være fælles mantra for kommunalbestyrelser, kommunale beredskaber, beredskabsstyrelsen og vandforsyninger. Det er vi i DANVA overbeviste om, at forbrugernes og det øvrige samfund med god grund forventer.
DANVA og Danske Vandværker søger således i foråret 2020 dialog med KL og andre relevante aktører. Det ideelle er, om der i forbindelse med forberedelse af indholdet i det kommunale budgetter, diskuteres muligheden for at afsætte øgede midler til de kommunale beredskaber, således at det lange seje træk med at sikre overblik, planlægning, tilsyn og sløjfning af overflødige brandhaner kan påbegyndes.
[i] Se side 23 DANVAs Vand i tal 2019, www.danva.dk/vandital2019
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018