– Opsamling og distribution af sekundavand
Projektet har til formål at undersøge strukturelle, tekniske og økonomiske muligheder for opsamling af regnvand fra hele separatkloakerede byområder – og som en del af igangværendeseparering – og efterfølgende distribution af sekundavand til erhvervskunder og boligselskaber. I projektet undersøges med udgangspunkt i to konkrete danske byer, hvilket kundegrundlag der er for levering af sekundavand, og hvad der skal til for at gøre dette til en ydelse, forsyningsselskaberne kan levere.
Projektet undersøger forhold omkring teknisk udformning, økonomi og miljø for en systematisk, central opsamling af regnvand og efterfølgende distribution til kunder, primært erhvervskunder (procesvand) og boligselskaber (større bebyggelser). Projektet gennemføres i samarbejde med erhvervskunder og boligselskaber og analyserer forhold som kundegrundlag, kundeønsker, tekniske løsninger, omkostninger og gevinster, organisering samt infrastrukturelle forhold.
Projektejer: FORS A/S
Kontaktperson: Marie Brammer Nejrup, 5141 2972, mbn@fors.dk
Projekt slutdato: April 2020
Bevilget beløb: 1.190.000 kr.
Projektsum: 2.065.000 kr.
Samarbejdspartnere:
• Berendsen Textil Service A/S, Kim Thorsøe
• DTU Miljø, Berit Godskesen
• Kalundborg Forsyning, Hans-Martin Friis Møller
• Boligselskabet Sjælland, Per Bro og Anders Thomsen
• Fr. Dahlgaard A/S, Anders Dahlgaard
• Teknologisk Institut, Kristoffer Amlani Ulbak
• BOVAK, Bo Brøndum Pedersen
Der er tale om et samskabende projekt mellem forsyning, kunder og vidensinstitution, hvor resultatet af projektet er et beslutningsgrundlag med tilhørende businesscase, partnerskabsmodel og handlingsplan for en realisering af projektet. Samskabelse er valgt som metode til at løse en kompleks problemstilling, hvor incitament, partnerskabs og forretningsmodel ikke er kendt på forhånd, men hvor projektets partnere går sammen om at forstå udfordringen og sætte retning. Det betyder fx, at projektet gennemføres med afsæt i en iterativ proces og idéskitse, hvor konkrete løsningsscenarier vil udvikles undervejs, fremfor at være defineret på forhånd.
Projektet vil identificere behovet for tilpasning af eksisterende såvel som udvikling af ny teknologi. Samtidig ligger der også en opgave i at formidle muligheden til erhvervskunder, skabe kontakterne og få de formelle aftaleforhold kvalificeret.
Projektet har derfor to delmål. Det skal udvikle og belyse konkrete løsningsscenarier for opsamling og distribution af sekundavand (1) og gennem samskabelse mellem projektets partnere udforske og kvalificere incitament, mulige partnerskaber, forretningsmodel og synergipotentialer (2). Det er derfor med kunden som partner, sammen med projektets øvrige partnere, at projektet vil kortlægge udfordringen og definere retningen for sekundavand i fremtidens vandforsyning.
Erfaringer med genanvendelse af regnvand i DK har vist, at de tekniske løsninger til opsamling og distribution af sekundavand findes, men er forbundet med stor usikkerhed fx: Vandkvalitet, forsyningssikkerhed og økonomi samt øget vidensgrundlag og ansvarsfordeling.
Listen af barrierer og usikkerhed på området er lang og bekræfter, at ingen af projektets partnere selv kan løse opgaven. Vi kender ganske enkelt ikke løsningen på forhånd, men kan hver især biddrage med en del af løsningen – ved at gå sammen om udfordringen.
Med reference til udviklingsprojekter inden for sekundavand, bygger projektet videre på erfaringer med miljøvurdering (LCA) og især udvikling af forretningsmodeller, der kvalificerer værdiskabelsen for Erhvervskunder og øvrige partnere (eco efficiency). Ecoefficiency er et beslutningsværktøj, der evaluerer miljøpåvirkning (gennem livscyklusvurdering, LCA) og de økonomiske aspekter i en samlet vurdering.
Med til at kvalificere værdiskabelsen indgår samtidig en vurdering af synergipotentialer på tværs af forsyningsarter fx kombineret varme/køle teknologi.
Konkrete casestudier i større boligblokke (Boligselskab Sjælland) og vaskeri (Berendsen) kortlægger, afprøver og kvalificerer teknologiløsninger (strukturel og teknisk), samt understøtter projektets udvikling, test og implementering i praksis.
Projektets output
Beslutningsgrundlag for iværksættelse af opsamling og distribution af sekundavand til procesvand og boligformål. Resultatet vil være skalerbart og indeholde generelle betragtninger om samarbejde, strukturelle forhold og økonomi, som kan anvendes i andre forsyningsområder i ind- og udland:
• Nyt beslutningsværktøj med evaluering af miljø og økonomiske effekter
• Partnerskabsmodel, hvor erhvervskunden indgår som en aktiv del af løsningen
• State of the art (review), teknologi med sekundavand
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018